Bemutatkozás Ügyintézés Miserend Hirdetések
FRISS HÍREK, LELKI ÉLET, PROGRAMOK
 KÖZÖSSÉGEK
 GONDOLATOK, IMÁK, ELMÉLKEDÉSEK
 SZENT KERESZTI ÜZENETEK
 ADOMÁNYOK - ORGONASÍPOK, ADÓ 1%
 URNATEMETŐ
Budapest Külső-Ferencvárosi Szent Kereszt Plébánia
Pesti-Déli Espereskerület
1091 Budapest, Üllői út 145.
Telefon: (06 1) 378-03-56
Fax: (06 1) 378-03-56
E-mail: info@szentkeresztplebania.hu

   SZENT KERESZTI ÜZENETEK

  2010. MÁJUS

PÜNKÖSD HATÁSA: A római kereszténység kialakulása

Pál apostol még a század ötvenes évei előtt, a római hívekhez írott levelében utal arra, hogy a keresztények az említett két irányból toborzódnak (vö. Róm1.16). Rómában még évszázadok múlva is hagyományos nézet volt, hogy Krisztus egyháza két részből tevődik össze: volt zsidókból és volt pogányokból, más szóval a „körülmetéltek egyházából” (ecclesia ex circumcisione) és a „más nemzetek egyházából” (ecclesia ex gentibus). A későbbi keresztény bazilikák mozaik- vagy freskódíszítésében
(mindenekelőtt éppen Rómában) jelképesen ábrázolták is ezt a két csoportot hol két nőalak képében (hiszen az ecclesia nőnemű főnév), hol fehér bárányok soraiban, akik két ellentétes irányból indulnak Jézushoz: a zsidóságot jelentő Jeruzsálemből és a pogány mágusokra, a „napkeleti bölcsekre” utaló Betlehemből. Az előbbi két nőalakos ábrázolásmódra példa a római Santa Pudentiana-bazilikának 4. század végéről való és a Santa Sabina-bazilika 5. századi mozaikja. E viszonylag kései példák mutatják, hogy milyen szívósan tartotta magát Rómában a helyi egyház kettős eredetének emléke. A fehér bárányok vonulásának ábrázolása általánossá vált a keresztény művészetben. Szép példái láthatók Rómában a Santa Cecilia 9. századi és a San Clemente 12. századi mozaikján, és ilyen volt látható a 4. század második  feléből a régi Péter-bazilika azóta elpusztult apsziszképén is, az apostol sírja fölött.
A rómaihoz hasonló sorsa volt az egyre gyarapodó jeruzsálemi őskeresztény közösségnek, amely még a zsidó papság soraiból is szerzett híveket. Ott is bekövetkezett a zsinagógák és az egyházközség szétválása ugyancsak viharos körülmények között. A jeruzsálemi keresztények szóvivője eleinte Péter apostol volt, eredeti nevén Simón-bar-Jóna, akinek annak idején Jézus az arámi kéfa („szikla”, görögül petrosz) melléknevet adta. Apostol társaival, Jakabbal és Jánossal együtt, az ottani egyház oszlopának számított, mint ezt Pál apostolnak a galatákhoz küldött levelében olvashatjuk (Gal 2.09). Abban az időben Heródes Agrippa, aki ifjúkori mulató cimborájának, Caius Caligula római császárnak kegyéből királyi címet kapott, majd 41-ben Claudius császártól megkapta hozzá országul Júdeát is, szeretett volna népszerűvé válni új alattvalói körében. Letartóztatta tehát Pétert, és kivégeztetésére készült. Péter titkon kijutott börtönéből, és elmenekült Jeruzsálemből, mint az Apostolok Cselekedetei titokzatoskodva írja „elment más helyre”(ApCsel 17.12). Ez a „más hely” minden bizonnyal Antiokheia volt, az akkori kereszténység másik gócpontja Jeruzsálemtől északra, Syria római tartomány fővárosa. Kitűnő műúton néhány heti gyaloglással kényelmesen elérhető volt. A városban négy zsinagóga működött. Antiokheiának az egész kerületét zsidók lakták, és mintegy ötvenezer fővel a teljes lakosságnak ötöd vagy hatod részét tették ki. Péter tehát könnyűszerrel eltűnhetett a tömegben.

 

BEMUTATKOZÁS | ÜGYINTÉZÉS | HITOKTATÁSHIRDETÉSEK
Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! SZENT KERESZT PLÉBÁNIA