Bemutatkozás Ügyintézés Miserend Hirdetések
FRISS HÍREK, LELKI ÉLET, PROGRAMOK
 KÖZÖSSÉGEK
 GONDOLATOK, IMÁK, ELMÉLKEDÉSEK
 SZENT KERESZTI ÜZENETEK
 ADOMÁNYOK - ORGONASÍPOK, ADÓ 1%
 URNATEMETŐ
Budapest Külső-Ferencvárosi Szent Kereszt Plébánia
Pesti-Déli Espereskerület
1091 Budapest, Üllői út 145.
Telefon: (06 1) 378-03-56
Fax: (06 1) 378-03-56
E-mail: info@szentkeresztplebania.hu

   SZENT KERESZTI ÜZENETEK

  2010. MÁJUS

PÜNKÖSD HATÁSA: A római kereszténység kialakulása

A keresztény egyház történelmi felbukkanásáról és létének első évtizedeiről szinte egyetlen közel egykorú írott kútfő áll rendelkezésünkre: a görög nyelvű Apostolok cselekedetei az Újszövetségben. Innen tudjuk meg, hogy az első keresztény közösség tagjait eredetileg nem nevezték keresztényeknek. Mozgalmuk a zsidóság körében született a Római Birodalomnak alávetett Júdea fővárosában, Jeruzsálemben. Ott éppen pünkösd volt, a zsidó vallás egyik főünnepe, Kr.u. 33. május 23-án, egy szombati napon. Legalábbis így számította ki nemzetközileg nagyra becsült zsidó tudósunk, Mahler Ede /1857-1945/ akadémikus, a keleti népek ókori történetének tanára a budapesti egyetemen. Azon az ünnepen, egy tizenkét tagból álló csoport tagjai, az úgynevezett apostolok kezdték gyakorolni a Názáreti Jézustól kapott hithirdető küldetésüket. Még aznap Péter apostol szavára mintegy háromezer zsidó fogadta el, hogy Jézus a várva várt „messiás” (masíah azaz „fölkent”, görögül Khristosz). Meggyőződésük jeléül vállalták a vízben való megmerítkezés (görögül baptiszma) jelképes értelmű szertartását. Ezek a „hívők”, akik „testvéreknek „is szólították egymást, főleg a görög-római világ távolabbi részéből az ünnepre összesereglett zarándokok mintegy másfélmilliónyi tömegből kerültek ki. Fontos adat, hogy említett források szerint Rómából érkezett zsidók is voltak közöttük. A hívőknek eszük ágában sem volt szakítani addigi vallásukkal. Részt vettek tehát a jeruzsálemi zsidó templom pompás égőáldozat-bemutatásain, szombatonként pedig rendszeresen eljártak a város számos zsinagógájának valamelyikébe imádkozni, bibliaolvasást és oktatást hallgatni. Ezek a görögül beszélő, hívővé lett „római jövevények” (epidemuntesz Rhómaioi) Rómába hazatérve természetesen folytatni kívánták a világvárosban megtelepült negyven-ötvenezernyi zsidóság körében is. Csak hogy ebből hamarosan baj lett. A római zsinagógákban állandósultak a viták és összetűzések azon, hogy Jézus-e a Krisztus, azaz a Messiás. Suotonius, aki az első századforduló táján megírta a császárok életrajzait, hogy Claudius császár megsokallta a Christus miatti szüntelen zavargásokat, és ezért az összes zsidót kitiltotta Rómából.(Vita Claudii 5.25). A császárnak erről a 49-ben kibocsájtott rendeletéről az Apostolok Cselekedeti is tud (Ap.Csel. 18.2). A császár halála miatt a tilalom nem maradt sokáig érvényben, a Rómába visszatért krisztushívők, pedig külön szervezkedtek. A zsidó hagyomány szerint mindem tíz zsidó férfiúnak joga volt zsinagógát alapítani. Belőlük alakult meg Rómában a görög nyelvű, zsidó–keresztény egyházközség, amely megtérő pogányokból egyre tovább népesedett.

 

BEMUTATKOZÁS | ÜGYINTÉZÉS | HITOKTATÁSHIRDETÉSEK
Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! SZENT KERESZT PLÉBÁNIA