XX. század pápái: XI. Piusz pápa (1922-1939)
1929-ben
érte el legnagyobb politikai sikerét, amikor rendezte az
úgynevezett „római kérdést, aminek a
lényege, hogy 1870-ben az Olasz Királyság
elfoglalta Rómát, és ezzel a Szentszék
elvesztette szuverenitásának nemzetközi
elismerését, vagyis azt a biztosítékot,
amire egyetemes küldetésének zavartalan
ellátásához szüksége lett volna. A
pápák ezért hatvan éven át tudatosan
vállalták a „vatikáni fogságot. A
Vatikánvárosi Állam
létrehozásával az olasz kormány
biztosította a Szentszék
függetlenségét, illetve szabályozta
Olaszország és a katolikus egyház kapcsolatait. A
három évig húzódó
tárgyalások eredményeképpen
megvalósult „kibékülés" (Conciliazione)
melynek kulcsa egyrészt a Szentszék
szuverenitásának elismerése,
másrészt ezen szuverenitás területi
biztosítékának létrehozása volt.
XI. Piusz ez utóbbival kapcsolatban csupán egy
jelképes nagyságú területre tartott
igényt, ami ahhoz éppen elég, hogy a
Szentszék szuverenitásának
kézzelfogható támaszt nyújtson. A
szerződés egyik mellékletét képező
pénzügyi egyezmény a Szentszék
kárpótlását rendezte, részben
készpénz, részben olasz
államkötvények átadása
révén, így biztosítva a
Vatikánváros létezésének anyagi
alapjait. A Lateráni Konkordátum
aláírásával a Szentszék lemondott az
Olasz Királysággal szembeni további
követeléseiről.
XI. Piusz minden erejével a „két világi
vallás, a nácizmus és a kommunizmus ellen
küzdött. Kezdetben a kommunizmust tartotta az egyház
legnagyobb ellenségének. Leleplezte az ateista
kommunizmus téveszméit és bűntetteit.
„A kommunizmus „megfosztja az embert
szabadságától és minden erkölcsi
tartásától, a vak ösztönökkel
szemben”. A harmincas évek közepétől
azonban egyre nagyobb aggodalommal figyelte a szélsőjobboldali
pártok – melyeket kezdetben a kommunizmus elleni
védőbástyának tartott –
megerősödését és hatalomra
jutását. Nyilvánvalóvá vált
számára, hogy az emberiség elleni legnagyobb
veszélyt a fasizmus és nácizmus jelenti. 1937
márciusában két enciklikával
keményen elítélte a két
szélsőséges rendszert, a kommunizmust és a
náci ideológiát. „Mindkét enciklika
rendkívül nagy értékű – jelentette ki Pietro Scoppola olasz
tudós
– ,mivel leleplezi a „világi vallás”
jelenségét, vagyis azt a kísérletet, hogy a
politika hassa át az emberi élet minden
területét, magába olvassza a vallási
dimenziót is. Ennek elítélése nagy
jelentőségű volt a maga korában is, de egyben
figyelmeztetés a jövő számára”. Ezért
XI. Piusz pápa két enciklikája ma is fontos
vonatkozási pontot jelent a demokrácia és a
szabadság értékei szempontjából.
|