|
Teilhard de
Chardin: Gondolatok a boldogságról
|
B) A tények válasza
1. Általános
megoldás: a nagyobb Tudat felé
Abszolút meggyőződésem, hogy csakugyan létezik ilyen vitathatatlan és
tárgyilagos kritérium, nem is titokzatos, nincs is elrejtve, mindenki
szeme elé tárul. Azt is állítom, hogyha észre akarjuk venni, elég
megfigyelnünk magunk körül a Természetet a Fizika és a Biológia
legfrissebb vívmányainak fényénél, vagyis a Fejlődés nagy jelenségéről
alkotott új elgondolásaink szerint.
Tudjátok, abban ma már senki sem kételkedik komolyan, hogy a
világmindenség „ontológiailag” nem megállapodott valami, hanem
kezdettől fogva, egész tömegének legbensejéig, két nagy ellentétes
áramlást követve mozog: az egyik áramlás a végső szétesés állapota felé
ragadja magával az Anyagot; a másik sodrás pedig szerves egységeket
épít és ezeknek legmagasabb fokú, elképesztően bonyolult típusai
alkotják azt, amit „élő világnak” nevezünk.
Ennek leszögezése után vegyük közelebbről szemügyre a második
áramlatot, vagyis az Életét, amelyhez tartozunk. A tudósok egy jó
évszázadon át elismerték ugyan a biológiai Evolúció valóságát, mégis
azon vitatkoztak, vajon a minket magával sodró mozgás nem csak
valamiféle zárt körvonalú örvénylés-e –, vagy pedig határozott sodrás,
mely a Világ élő részét valamilyen megállapított felsőrendű állapot
felé hajtja? Nos hát, ma a véleményeknek csaknem egyöntetűsége alapján
mondhatjuk, hogy a két feltevés közül határozottan a második hipotézis
felel meg a valóságnak. Az Élet nem törvények nélkül bonyolódik, s nem
is találomra, hanem – akár a szervezett lények együttesét, akár a
részleteit figyeljük – módszeresen, visszafordíthatatlanul tart egyre
magasabb fokú tudatállapotok felé. S ez úgy történik, hogy az Embernek
végső és egészen friss keletű megjelenése a Földön: csak szabályos és
logikus eredménye egy olyan folyamatnak, amely már bolygónk őskezdete
óta megindult.
|
|
|