|
Teilhard de
Chardin: Gondolatok a boldogságról
|
Leegyszerűsített
formában így képzeljük el Epikurosz iskolájának régi pogány
hedonizmusát. Mindenesetre nemrégiben ilyen volt az irodalmi körökben
egy Paul Morand vagy egy Montherlant irányzata, vagy sokkal
kifinomultabban: Gide-é (a Nourritures Terrestres írójáé), akinek az
eszményi élet annyit jelent, hogy iszunk – anélkül, hogy valaha is
enyhítenénk szomjunkat (sőt inkább azért iszunk, hogy szomjasabbak
legyünk), egyáltalán nem azzal a szándékkal, hogy visszanyesjük
erőnket, hanem hogy csak készen álljunk: hadd hajolhassunk egyre
mohóbban minden új forrás fölé.
3. S végül: a
tüzes szívűek
Akik számára az élet: haladás és felfedezés: Akik ehhez a harmadik
kategóriához tartoznak, azoknak nemcsak többet ér lenni, mint nem
lenni, de mindig lehetséges és csakis az érdekes, hogy többé váljunk. E
kalandszerető hódítók szemében a lét kimeríthetetlen, – nem Gide
módjára mint számtalan síkú drágakő, melyet minden irányba forgathatunk
és mégsem unjuk meg –, hanem mint tűzfészek és fényforrás, amelyhez
egyre közelebb kerülhetünk. – Lehet, hogy kigúnyolják az ilyen
embereket, naivnak nevezhetik, vagy terheseknek. Közben mégis ők
szültek minket és hamarosan belőlük fog megszületni a holnap Földje is.
Borúlátás és visszatérés a Múltba; a jelen perc élvezése; lendület a
Jövő felé. Amint mondottam: három alapvető magatartás, szembenézve az
Élettel. S következésképpen: feltétlenül a boldogság három ellentétes
formája is itt áll előttünk. S ezzel vissza is jutunk témánk lényegéhez.
|
|
|