|
Teilhard de
Chardin: Gondolatok a boldogságról
|
1. Először: a fáradtak (vagy pesszimisták)
Ennek
az első embercsoportnak szemében: a létezés = tévedés vagy balfogás.
Rosszul kezdtünk neki, – s ezért csak arról van szó, hogy a lehető
legügyesebben hagyjuk ott ezt a játékot. – Ha végsőkig fokozódik és
tudós tanná rendszereződik ez a magatartás, hát a hindu bölcsességbe
torkollik, amelynek szemében a Világmindenség csak káprázat és börtön;
– vagy pedig Schopenhauerféle pesszimizmusban végződik. De enyhébb és
közönséges formában ugyanez a magatartás rejlik és árulja el magát
sok-sok gyakorlati megállapításban, amelyeket jól ismertek: „Mire jó a
kutatómunka?... Miért ne hagynánk a vadakat vadságukban, s a
tudatlanokat butaságukban? Minek a Tudomány, meg a Gép? Nem jobb-e
feküdni, mint talpon állni? Már nem hason, hanem sírban feküdni?” –
Mindez – legalábbis burkoltan – azt akarja mondani, hogy többet ér a
kisebbiét, mint a több-lét, – és hogy legjobb volna egyáltalán nem is
létezni.
2. Aztán: a
bonvivánok (vagy élvhajhászók)
Ennek a második fajta embernek szemében biztosan többet ér lenni, mint
nem lenni. De vigyázzunk csak, mert itt a „létezésnek” egészen
különleges értelme van. Ennek az iskolának hívei számára: lenni és élni
– nem cselekvést jelent, hanem azt, hogy betelnek a jelen perccel.
Kapzsin élvezni minden pillanatot és minden dolgot, szemernyit se
hagyjunk elveszni belőlük, – s főleg: fütyüljünk az életmód
megváltoztatására! – ez az igazi bölcsesség. Ha jól tele a hasunk, hát
majd fordulunk egyet a fűben, kinyújtjuk elzsibbadt lábunkat, vagy
másfelé nézünk, ezzel továbbra is lazsálhatunk. De, ami a jövőt illeti:
érte és miatta semmit sem kockáztatunk! – legfeljebb – ha már igazán
végsőkig finomultunk, kábítószerként – önmagáért élvezzük a kockázatot,
hogy a merészkedés izgalmába kóstoljunk, vagy hogy érezzük, amint
félelem borzongatja hátunkat.
|
|
|