|
Teilhard de
Chardin: Gondolatok a boldogságról
|
I. A boldogság elméleti tengelyei
A) Amint a
probléma felmerül: három különféle magatartás, ha szembenézünk az
élettel
Hogy jobban megértsük, miként vetődik fel bennünk a boldogság
problémája és miért vagyunk hajlandók habozni, ha szembenézünk vele.
Mindenekelőtt jól körül kell néznünk, vagyis meg kell különböztetnünk
három kezdeti, alapvető magatartást, melyeket az emberek ténylegesen
elfogadnak és megvalósítanak, ha szembenéznek az Élettel. Hadd
irányítson egy hasonlat!
Képzeljük el, hogy kirándulók indultak el, magas hegycsúcs megmászására
vállalkoztak. Vegyük szemügyre csoportjukat pár órával az indulás
előtt. Nyugodtan elképzelhetjük, hogy abban a percben háromfajta elemre
oszlik az együttes:
1. Egyesek sajnálják, hogy elhagyták a vendégfogadót. A fáradság, a
veszélyek aránytalannak látszanak a siker értékéhez viszonyítva.
Elhatározzák, hogy visszafordulnak.
2. Mások nem bánják, hogy elindultak. Szépen süt a nap, nagyszerű a
kilátás. De hát miért kellene még feljebb menni? Nem jobb-e élvezni a
hegyet ott, ahol vagyunk, a rét és az erdő kellős közepén? – Le is
fekszenek a fűbe, átcserkészik a környéket és várják az uzsonna idejét.
3. Végül ismét mások, az igazi alpinisták, csakis a csúcsra néznek,
hiszen megfogadták, hogy megmásszák. S nekiindulnak, előre.
Fáradtak, – bonvivánok, – tüzes szívűek.
Három Embertípus... Szíve mélyén mindegyikünk ott hordja e háromnak
csíráját, – s világszerte csakugyan e három között oszlott meg mindig
az Emberiség.
|
|
|