|
Teilhard de
Chardin: Gondolatok a boldogságról
|
Csakhogy e téren hogyan dönt a tapasztalat?
Próbáljuk kissé ellenőrizni tényekre támaszkodva, közvetlen módszerrel:
vajon helyesen következtettünk-e? Boldogság, hogy önmagunk mélyén –
erőben, érzelmekben és önuralomban – növekszünk.
Testek és lelkek egymásba kapcsolódásának boldogsága is, hiszen arra
születtek, hogy egészítsék ki egymást.
Szükségtelen hangsúlyoznunk milyen tiszta és feszült az örömnek ez a
két első forrása. Igazában mindenki elismeri és értékeli.
De van olyan boldogság is, amely abból fakad, hogy elmerülünk és
valamikor majd elveszítjük magunkat valami nálunk nagyobban... Itt már
üres spekulációnak, vagy merő ábrándozásnak ködébe kerültünk. – Örülni
annak, ami túlszárnyal, s amit még nem is láthatunk, meg sem
tapinthatunk. Néhány megszállottól eltekintve, ugyan ki törődik
ilyesmivel abban a pozitivista és materialista világban, amelybe nyakig
merülve élünk.
Hogy ki törődik vele?
Figyeljetek csak egy kicsit arra, ami körülöttünk történik!
Pár hónappal ezelőtt, egy hasonló találkozón leírtam a két Curie
esetét, annak a férfinak és nőnek történetét, akiknek az volt a
boldogsága, hogy nagy kalandra vállalkoztak, a Rádium felfedezésére;
tudták, hogy ha elvesztik életüket, éppen ezzel nyerik el igazán. Nos
hát, talán szerényebb formában, vagy más körülmények között, tegnap és
ma, hány és hány embert kapott el és tart mindhalálig fogva a Kutatás
Szelleme. Próbáljuk csak elsorolni:
Az Északi- és a Déli-sarkvidéken: Nansen, André, Shackleton, Charcot –
s még annyian mások. A magas hegyekben: az Everest megmászói.
A veszélyes laboratóriumokban: hányat öltek meg sugarak vagy anyagok,
amelyeket kutattak, hányat ölt meg anatómiai injekció...
A levegő meghódítóinak egész légiója...
Hódítók, akik azért küzdenek, hogy Ember nyerje meg az Embert:
mindazok, akik egy eszméért teszik kockára, vagy már fel is áldozták
életüket. („Tudjátok – mondta Rathenau –, hogy életem áldozat és
örömmel, tudatosan ajánlom fel az Élet fölötti Hatalomnak, jutalom önző
reménye nélkül”).
|
|
|