|
Henri Boulad
SJ: Gondolatok a holnap egyházáról
|
Itt
van mindjárt a plébánia kérdése. A plébánia koncepcióját a középkorból
örököltük. Akkor az földrajzilag meghatározott fogalom volt. Középen a
plébánia, körülötte a hívek gyülekezete. Manapság nincs ilyen földrajzi
meghatározottság. Az emberek mindenhonnan és mindenféle közlekedési
eszközzel jönnek a plébániára. Talán, mert szeretik a papot, vagy
talán, mert ott vannak a barátaik, stb. Ma már nincs földrajzi
meghatározottság. Van viszont sok új jelenség. Ott van például a
„hétvégi plébánia”. Vasárnaponként az emberek különböző helyekre
járnak, olyan templomokba, mely nem a sajátjuk, olyan emberekkel
találkoznak, akiket nem ismernek.
Mi is valójában a plébánia? Milyennek kellene lennie? A plébánia egy
közösség, egy élő közösség, ahol az emberek ismerik egymást, ahol közös
tapasztalataik vannak, ahol kapcsolatban vannak egymással. Ez volt a
középkori plébánia. Ma egy nagyvárosban egy plébániához 2000-10000
ember is tartozik, akiket néhány pap vagy szerzetes lát el. Ők a
híveiket valószínűleg, computerből ismerik. Még abban az esetben is, ha
azt mondjuk, hogy 10000-ből csak 800 gyakorolja a hitét, a plébános
mind a tízezer emberért felelős. Az én elképzelésem a plébániát
illetően az, hogy ott az embereknek ismerniük kell egymást. Élő
közösséget kell alkotniuk a pásztor vezetésével, „aki ismeri nyáját, és
a nyáj ismeri őt.” Ez talán lehetséges olyan faluban, ahol 300 ember
él, és a pap már két-három éve velük van. Az ember mélyebben talán 200
embert ismerhet, nem többet. Újra kell gondolnunk, tehát a plébániát,
de hogyan?
Ha én pápa lennék, felosztanám a plébániákat. Egy tízezres plébániát
száz részre. Mindegyik plébániához 100 ember. Erre azt mondják ugye,
hogy legalább száz papot is kell ehhez találni, de hogyan? Lehetséges
ez? Igen lehetséges. Például nős papokkal. Én a Közel-Keletről jövök,
és görög-katolikus környezetben nevelkedtem. Számomra ez elfogadható. A
Közel-Keleten minden ortodox felekezet papja házas, sőt meg is kell
nősülniük szentelés előtt. A keleti rítusú katolikus papjaink pedig
választhatnak a cölibátus és a házasélet között. Aki a házasságot
választja, annak a püspöke azt mondja, fejezze be a tanulmányait,
házasodjon meg, és öt év elteltével, ha egészséges családi és lelki
életet tud felmutatni, pappá szentelhetik.
Egy másik lehetőség lehetne az is, ha egy házas ember, akinek vannak
gyermekei, elhatározza, hogy pap szeretne lenni. Ilyenkor a püspök
megvizsgálja az esetet, és ha alkalmasnak találja, egy speciális képzés
után felszentelheti. Így ott maradhat a környezetében, saját
otthonában, és elláthatja a papi szolgálatokat.
|
|
|