|
Henri Boulad
SJ: Gondolatok a holnap egyházáról
|
Elérkeztek
azonban a modern idők. Mit jelentenek a modern idők? Azt hiszem, nagyon
érdekes lenne elemezni, hogy mit jelent a modernitás. Manapság már
posztmodern korszakról beszélünk, mégsem tudjuk igazán, mit jelent a
modernitás. Hatalmas városok kerültek a kicsik helyére, Vegyük csak
például a New York-i „Szent Patrik” székesegyház képét. Felhőkarcolók
veszik körül. A templom eltörpül, összenyomják a körülötte álló magas
épületek. Ez számomra szimbóluma annak, ami a legutóbbi századokban
végbement. A vallás már nem spontán, magától értetődő része az emberi
életnek. Már nem tartozik létezésünk szerkezetéhez. Még csak nem is
része a kulturáról, az életvitelről vallott nézeteinknek. A vallás
marginalizálódott. Nem szerves alkotója a jelenlegi kulturának, és a
teológia pedig egyáltalán nem áll a tudományos piramis csúcsán. A
University of Chicago-n, ahol 30 évvel ezelőtt tanultam, van ugyan
teológiai tanulmányokat ajánló fakultás, a Divintiy School, de az
általa ajánlott kurzusok csak fakultatívak. A Divinity School is csak
egy iskola a többi között, ha épp teológiát óhajt tanulni az ember.
Emlékszem egy kisfiúra egyszer Franciaországban, ahogy felnézett a
feszületre, és megszólalt: „Ki ez a fickó?” Nem tudta, ki függ a
kereszten! Egyáltalán nem ritka, hogy fiatalok ma nem tudják, hogy ki
is Jézus Krisztus. A globális szekularizáció mai folyamatában mindaz,
ami kapcsolatban van a természetfölöttivel kissé gyanús lett.
Egyiptomban, ahol a lakosság 70 %-a írástudatlan, a papnak még van
tekintélye. Egy szegény faluban, amikor valaki találkozik egy pappal,
megcsókolja annak kezét. 1967-ben Francia Kanada területén, amikor papi
öltözékben végigmentem a város utcáin, az emberek még köszöntek: "Jó
reggelt atya!" Ma egy szót sem szól hozzám senki. Mára minden
megváltozott. Nagyon érdekes megfigyelni azt is, hogy a legkatolikusabb
országok váltak a leginkább antiklerikálissá. A modern kor egyszerre
feltört. Morális és etikai értékek darabokra hulltak. Erkölcsi értékek
helyett a hedonizmus és fogyasztás, az élvezetre való jog, az egyén
szabadságjogai kerülnek a zászlóra. Köztudott, hogy a muzulmán országok
visszautasítják az Nemzetközi Emberjogi Egyezmény aláírását, és ezt
azzal indokolják, hogy az Egyezmény túlságosan nyugati gondolkodásmódot
tükröz, mert az ember, mint egyén jogairól beszél, és elfelejti, hogy a
társadalomnak is vannak jogai, a családnak is vannak jogai. Az
individuális jogokat követelni – az igazságnak csak egy része. Magam is
egyetértek ezzel a bírálattal, és úgy találom, hogy ebben a tekintetben
az Emberi Jogok Nyilatkozata is hiányos.
|
|
|