„A sok hívő mind
egy szív, egy lélek volt”
(ApCsel 4, 32)
A jövő egyházáról olyan új helyzetben kell gondolkodnunk, amit nem a
középkorból örököltünk. Bár a középkori egyházforma szinte
változatlanul maradt fenn napjainkig. Ezúttal szeretnék rámutatni a mai
egyház néhány olyan vonására, melyekben megfigyelhetjük, mennyire
ellentetében állnak azzal a társadalmi valósággal, amit napjainkban
élünk.
Elsőnek azt említem, hogy a középkori társadalom mezőgazdasági jellegű
volt, a falut jelentette. Nézzük csak ezeket a képeket: ott áll a
templom a középen, és ahogy a tyúk gyűjti össze a csibéit, ott van a
nép a templom körül. A templom a falu közepe. A plébániának emberi
méretei vannak, és a plébános ismeri nyáját. Tudja hívei nevét, ismeri
a családok életét.
A hitélet öröklődik, a hit apáról fiúra száll, a hitet továbbadják, és
az természetesen növekszik. Senki nem kérdőjelezi meg azt, mert a
vallás a kultúra része, egy összefüggő autonóm rendszer szerves
összetevője. A morális és etikai kérdések a társadalomban teljesen
megkérdőjelezhetetlenek. Ha sokan élnek erkölcstelenül, azt a
társadalom egyöntetűen elítéli. Az erkölcsi értékek maguktól
értetődőek, és a társadalom ezekhez igazodva olyan keretet teremt az
egyén számára, amelybe az egyén kapaszkodni tud, és amelynek
segítségével kiépíheti magának a megfelelő értékrendet.
A család pedig szilárdan, erősen és megkérdőjelezés nélkül áll a „pater
familias” hatalma és irányítása alatt. A középkori társadalom integrált
társadalom. Ilyesmi még ma is létezik Egyiptomban. A Nobel díjas
egyiptomi író, Naguib Mafuz, trilógiát írt az egyiptomi családról Ebben
elmondja, hogy ezekben a családokban csodálatosan megfigyelhető, hogy a
„pater familias” mennyivel nagyobb hatalommal bír, mint akár a római
pápa a mai világ társadalmában. Teljhatalommal uralkodik a családja
felett, és hatalmát senki és semmi nem kérdőjelezi meg.
A középkori egyetemen a tudományok piramist képeznek, melynek csúcsán a
teológia áll. A teológia tartja össze az egész épületet. Kevés
kivételtől eltekintve, csak az elitnek van alkalma a képzésre, a
tanulásra. A pap azon kevesek közé tartozik, akik képzettek, és ezért
tiszteletnek örvend, és mindenben döntő szava lehet. Ha valakinek
valamilyen problémája akad, csak két három ember van a faluban, akikkel
konzultálni tud, az orvos, a pap, és talán a bíró. A pap megbecsült
személyiség, elismerést és hatalmat tudhat magáénak.