|
P. Henri Boulad
SJ:
A keresztény
Isten misztériuma és az iszlám
|
Krisztusnak nincs más trónja, mint az emberi szív. Krisztus rejtetten
uralkodik, eltűnve foglalja el a középpontot, megsemmisülve válik
királlyá. Rejtőzködő Isten. Innentől kezdve Krisztus kortárssá válik a
történelem bármely pontján. Áthatol időn és téren. Krisztus egyszerre
történelmi és történelem fölötti valósággá válik. Ez a föltámadás
értelme. A kereszt misztériuma csak dramatizálása egy mélyebb
misztériumnak: Krisztusnak. Krisztus kiüresedése a létezéshez tartozik:
ez egy titokzatos mélység, aminek a kereszt csupán külső kifejezése,
egy végtelenül mélyebb drámának a dramatizálása. De nekünk szükségünk
van erre a kifejezésre, szükségünk van erre a szenvedő Krisztusra, hogy
egy kicsit megérthessük ki is az a szerető Isten, aki odaadja magát,
aki lemond önmagáról. Ez előtt a kereszt előtt, ez előtt a vérrel,
izzadsággal borított és leköpdösött ember előtt, az elhagyatottságában
kiáltó ember fájdalma előtt hirtelen azon vesszük észre magunkat, hogy
imádjuk őt, mert fölismerjük benne Isten teljes kinyilatkoztatását,
mert Isten belső misztériumát Jézus Krisztusban nyilatkoztatja ki. Meg
akarjuk ismerni Istent? Nézzük meg Jézus Krisztust! És most szeretnék
idézni a kolosszeiekhez írott levél első fejezetéből, a 15. versből: Ő
a láthatatlan Isten képmása, minden teremtmény elsőszülötte. Mert benne
teremtetett mindent a mennyben és a földön: a láthatókat és a
láthatatlanokat, a trónusokat, uralmakat, fejedelemségeket és
hatalmasságokat. Mindent általa és érte teremtetett. Ő előbb van
mindennél, és minden benne áll fenn. Ő a testnek, az Egyháznak a feje.
Ő a kezdet, az elsőszülött a halottak közül, hogy övé legyen az elsőség
mindenben. Úgy tetszett (az Atyának), hogy benne lakjék az egész
teljesség, s hogy általa békítsen ki magával mindent a földön és a
mennyben, minthogy Ő a kereszten vérével békességet szerzett. (Kol
1,15-20) Elmélkedéssel fejezem be. Uram, add, hogy megértsük
kiüresedésed és megsemmisülésed misztériumát, miközben Jézus
misztériumát szemléljük. Te vagy a láthatatlan, érthetetlen Isten, aki
mindenen túl vagy, de Jézus Krisztusban egy kicsit föllebbented rejtett
misztériumod fátylát, a szeretet misztériumáét, ami az alászállásban
fejeződik ki, a megsemmisülésben, az elrejtőzésben. Add, hogy tanúságot
tudjunk tenni erről a misztériumról az iszlámmal szemben, amely Istent
mindig a magasságban, a nagyságban és a hatalomban keresi. Add, hogy
megértve és élve ezt a misztériumot út legyünk, mely által a te
szereteted misztériumát megismerhetik és fölfedezhetik muzulmán
testvéreink. Ámen.
|
|
|