Bemutatkozás Ügyintézés Miserend Hirdetések
FRISS HÍREK, LELKI ÉLET, PROGRAMOK
 KÖZÖSSÉGEK
 GONDOLATOK, IMÁK, ELMÉLKEDÉSEK
 SZENT KERESZTI ÜZENETEK
 ADOMÁNYOK - ADÓ 1%
 URNATEMETŐ
Budapest Külső-Ferencvárosi Szent Kereszt Plébánia
Pesti-Déli Espereskerület
1091 Budapest, Üllői út 145.
Telefon: (06 1) 378-03-56
Fax: (06 1) 378-03-56
E-mail: info@szentkeresztplebania.hu

P. Henri Boulad SJ:

A keresztény Isten misztériuma és az iszlám


   Egy muzulmán az iszlám logikája szerint cselekszik, amikor elindul karddal meghódítani a világot, a keresztény viszont elárulja az evangéliumot, amely elítéli a kardot, mondván: „kard által vész el, aki kardot ragad”. Jézus visszautasítja az erő logikáját. Olvassák el újra a letartóztatásáról szóló részt. Egyszer Kairóban tartottam egy konferenciát, melynek címe: „Isten a legkisebb”. Sokan megbotránkozva mondták nekem, hogy ez provokáció. Igen, egy kicsit provokáció volt, mert az emberek csak provokáló mondatokra reagálnak. A körrel és a középponttal példálóztam. Istent el lehet úgy képzelni, mint végtelen nagyságot, mint univerzum méretű, mindent magában foglaló kört, a hatalmas Istent. Ez a mi Istenképünk, ugye? Vagy pedig az Isten nem ez a térben végtelen nagyság, hanem olyan, mint egy pont. Ez azt jelenti, olyan mint a semmi, mert a pont matematikailag nem létezik. Ha létezik, akkor területe van. Isten pont, abban az értelemben, hogy semmi. Ebben az irányban keresgéljünk. Isten a pont. Középpont, mag, aminek nincs állaga, kiterjedése, aminek bizonyos szempontból nincs léte. Ezt érezte meg Eckhart mester és Keresztes Szent János. Ebben az értelemben Isten a semmi. Itt egy nagyon fontos gondolatmenet húzódik meg, ami a megsemmisülés vonalába illeszkedik és Jézusban lesz nyilvánvalóvá. A mai modern gondolkodás számára ilyen filozofikus módon lehet a keresztény misztériumot érzékeltetni. Ha ebben az irányban vizsgálódunk tovább, akkor Heideggernél érdekes gondolatmenetre bukkanunk: Isten nem kézzelfogható, hanem olyan valóság, amely kicsúszik a kezünk közül, mert mindig új. E filozófiai és metafizikai kitérő után térjünk vissza Jézus Krisztushoz, Isten legteljesebb felfedéséhez. Szemléljük a megfeszített Jézust, ami hitünk középpontja, mint ahogyan a templomainké is, mint a kereszténység központi jelképe.

 

BEMUTATKOZÁS | ÜGYINTÉZÉS | HITOKTATÁSHIRDETÉSEK
Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! SZENT KERESZT PLÉBÁNIA