|
P. Henri Boulad
SJ:
A keresztény
Isten misztériuma és az iszlám
|
A harmadik szempont, amiről beszélni akarok, az a szenvedés és a
kereszt, ami Isten Istenségéből való kivetkőzésének csúcspontja, vagy
lényege, amikor az Isten nem csak Isteni mivoltában semmisül meg a
megtestesülés során, hanem még emberségében is megsemmisül a
kereszt misztériumában. Nem úgy, ahogyan azt Izajás próféta mondja
Isten szolgájáról beszélve. Az iszlám ezért utasítja el a keresztre
feszítést: Jézust nem feszítették keresztre, valaki átvette a helyét. A
Koránban az áll, hogy senki sem látta, hogy keresztre feszítették
volna. Ez azonban nem igaz: visszautasítják, hogy Krisztust keresztre
kehet feszíteni, mert ez ellentmondásos egy olyan nagy próféta
esetében, mint Krisztus. Ez az egyik oka annak, hogy az iszlám
ragaszkodik a csodatévő ember képzetéhez, aki gyógyít, halottakat
támaszt fel, és az evangéliumokban említett csodákon kívül másokat is
hozzátesznek, amelyeket az apokrif írásokból vettek át: a gyermek
Jézus, aki agyagból madarakat formáz, és beléjük leheli az élet
leheletét, s más hasonló típusú csodák. Az iszlám számára, akárcsak sok
keresztény számára is, Krisztus Istenségének vagy
természetfelettiségének jele a csoda, azaz az erő, az erő jele. Pedig
Jézus csodái nem az erő jelei voltak, hanem a jóság és a szeretet
jelei, az irgalom jelei. Jézus nem azért tett csodákat, hogy Istenségét
bizonyítsa, hanem szeretetből és együttérzésből. Ez a fajta csoda hamis
útra vezet. Katekizmusunkban az áll, hogy Krisztus Isten, mert csodákat
tett. Meggyógyított embereket, megszaporította a kenyeret,
feltámasztotta a halottat, ő maga is feltámadt, tehát Isten.
Matematikai egyenlet. Pedig Jézus visszautasítja ezt az egyenletet,
visszautasítja ezt a logikát. Világos jel: keresztre van feszítve, és a
zsidók azt mondják neki: „Szállj le a keresztről és hinni fogunk
benned.” Ez volt az egyetlen alkalom, hogy Istenségét bebizonyítsa,
hogy meggyőzze az ellenfeleit. „Szállj le a keresztről és hinni fogunk
benned.” És ekkor Jézus leszállt volna a keresztről, és azt mondja:
„Isten vagyok”. Visszautasítja ezt az erő logikát. Visszautasítja
azokat a csodákat, amelyek hamis Istenséget bizonyítanának. Mások az
evangélium tanításában vagy Jézus tanításában nagy szellemi tanítást
akarnak találni. Nem, az evangéliumban nincs semmi különlegesen
zseniális. Jézus filozófiai szempontból, szellemi téren nem zseni.
Semmiféle gondolati sziporkázásról nincs szó. Az evangélium egyszerű,
Jézus tanítása egyszerű. Tehát Jézus visszautasítja az erő és a tudás
logikáját is.
|
|
|