|
P. Henri Boulad
SJ:
A keresztény
Isten misztériuma és az iszlám
|
Harmadik ellentmondás: a mindenható Isten, aki Jézus Krisztusban
kiszolgáltatottá válik, önmagát megvédeni képtelen gyermekké, aki
menekül Heródes király elől, aki elfogadja, hogy megkötözzék,
elítéljék, keresztre szögezzék. Hol az ereje? Hol a mindenhatósága?
Hogyan fogadhatja el Isten ezt a fajta megsemmisülést, amit a
megtestesülés képvisel? Azt gondolom, hogy az iszlám kulcsproblémája az
Istenségéből kivetkőző Isten, aki lemond az Istenségéről, lemond a
nagyságáról, lemond az erejéről, és megsemmisül. Ez nincs rendjén.
Pedig pont ez a keresztény misztérium lényege. A keresztény Isten
botránya. Az iszlám középpontjában az erő és a hatalom áll, ami nagyon
közel áll az Ószövetség Istenképéhez, aki mennydörgésben, villámokban,
földrengésben mutatkozik meg. Márpedig a keresztény Isten jele, ami
születése óta létezik… Mi is Jézus Krisztus jele? Egy kisgyermek, aki a
bölcsőben fekszik. Aha, szóval ez az Isten jele? Egy kisgyermek? Azon
tűnődöm, hogy vajon a kereszténység megélte-e már ezt a forradalmat?
Vajon a keresztények oda helyezik Istent, ahol van? Vajon a
keresztények nem élnek-e még mindig az Ószövetségben? Vajon nem úgy
képzelik-e el Istent, mint valami szuperhatalmat, ami mindent ural?
Vajon a kereszténység felfedezte-e már a keresztény Istent, Jézus
Krisztus Istenét? Nagy kérdés. A kereszténység kopernikuszi fordulatot
jelent a vallások történetében. És nem hiszem, hogy az összes
keresztény, nem azt akarom mondani, hogy az Egyház, de mégis azt
mondom: valóban tudatában van-e annak, hogy Isten pont az ellenkező
helyen van, mint ahová mi helyeztük? Jézus Krisztus misztériuma és az
evangélium radikális felfordulást jelent. 180 fokos fordulatot. Ami nem
igazán vált még vérünkké, húsunkká. Az egyház pedig sajnos fenntartja
ezt a félreértést, fenntartja ezt az érzést bizonyos írásokkal. Például
dicsőítéseink többsége így kezdődik: „Örök és mindenható Isten.” Jézus
Krisztusban az Isten se nem örök, se nem mindenható, hanem időbeli és
erőtlen. Izajás próféta látomása pedig, amely minden misénkben
elhangzik a „Sanctus”-ban: „Szent, Szent, Szent az Úr a mindenség Ura”.
Ugye emlékeznek Izajás prófétának erre a látomására, melyben Isten
trónon ül angyaloktól és főangyaloktól körülvéve, akik hódolnak neki.
Ez a látomás minden misében visszatér és fenntartja bennünk a
mindenható és eltaposó Isten képét. Ez a látomás lényegében nagyon
muzulmán.
|
|
|