|
P. Henri Boulad
SJ:
A keresztény
Isten misztériuma és az iszlám
|
Hans Krüg „Kereszténység és a világ vallásai” című könyvében több
oldalon keresztül taglalja azt, hogy az iszlám tulajdonképpen a
zsidó-keresztény kereszténység túlélése. Ez a bevezető segít megérteni
azt, hogy az iszlám miért veti el a kereszténység e három alapvető
dogmáját. Nézzük az elsőt: a Szentháromságot. A Szentháromság egy Isten
három személyben, amit az iszlám visszautasít. Az iszlám szó szerint
egyistenhívő: az Isten egy és egyedül van és egy személyű. „La ila il
Allah” azt jelenti, hogy csak Isten Isten. Egy 18. századi filozófus
ezt az Istent a világ örök agglegényének nevezte. Egy nap együtt voltam
Alexandriában a Szent Márk iskola tanáraival, akik közül többen
muzulmánok. A Szentháromságról beszéltem nekik. Az egyik tanár
megkérdezte tőlem, egyetértek-e azzal, hogy egy az Isten. Azt
válaszoltam, hogy igen, az Isten egy, de nincsen egyedül. Hát az meg
hogy lehet – csodálkozott a tanár – Az egy az egyetlen – és nem
értette.
Ebben benne rejlik egy kicsit a kereszténység és az iszlám
vitája. Mindkettő elismeri, hogy egy az Isten, de az egységről alkotott
elképzelésük eltérő: az iszlámban ez magányosságot jelent, a
kereszténységben közösséget. Tudjuk, hogy az iszlám elveti a
Szentháromságot, mert félreérti. Az iszlámban a Szentháromság: Isten,
Mária és Jézus. Ezt teljesen meg lehet magyarázni, mert amikor azt
mondjuk, hogy Mária Isten anyja, akkor ez fenntartja a félreértést,
hiszen Isten eljegyezte Máriát, hogy létrehozza Jézust. A mi teológiai
okoskodásunk meghaladja az értelmüket, egyébként a keresztények
értelmét is meghaladja. Az iszlámban a Fiú létrejöttét Márián keresztül
képzelik el. Tehát, amit mi Jézus test szerinti létrejöttének hívunk,
számukra az a mód, ahogyanIsten létrehozta a Fiút. Nincsen
különbségtétel. A Korán világosan kimondja, hogy az Isten nem nemz és
nem nemzett. Tehát pontosítani kellene mind a muzulmánok mind a
keresztények számára, hogy mit jelent a Szentháromság. Mert félreértés
van, vagy inkább homály a Szentháromság dogmája körül, ami rejtély mind
a keresztények, mind a muzulmánok többsége számára. Az egyik könyvemben
van egy fejezet erről, ahol megpróbálok összefüggést találni a
Szentháromság misztériumai között, és egy nap egy német férfi, aki a
rádióban hallotta ezt, azt mondta, hogy életében először értette meg,
hogy mit jelenthet a Szentháromság. Ezt a témát egy kis arab nyelvű
könyvben is taglalom, amely a „Szentháromság logikája” címet viseli. Ez
a könyv nagy hatást tett a déli keresztényekre és muzulmánokra is, akik
feltették az internetre is.
|
|
|