A keresztény
Isten megbotránkoztatja az iszlámot. Az iszlámnak a kereszténység három
központi misztériumával van problémája, ezek: a Szentháromság, a
megtestesülés és a Feltámadás misztériuma. Ez azt jelenti, hogy
gyakorlatilag a lényeggel kapcsolatban van egyfajta visszautasítás,
értetlenség. A kereszténység és az iszlám közötti vita lényegében
megegyezik a kereszténység és a judaizmus közötti vitával. Jézus
üzenetét elvette korának zsidósága. Felfedezhetjük, hogy ma az iszlám a
judaizmus egyfajta továbbélése. A kereszténység eredetileg két
irányzatra oszlott: az egyik Szent Jakab útmutatása, akit az Úr
testvérének hívtak, mert kétségtelenül rokona volt Jézusnak. A másik
irányzat Szent Pált követte. Ez a két irányzat összeütközésbe került
egymással a kereszténység hajnalán. Az első irányzat, a
zsidó-keresztény, azt akarta, hogy minden Krisztus hívő szó szerint
kövesse a mózesi törvényeket, megmaradva a krisztusi hitben, de követve
az ószövetségi előírásokat, különösen a körülmetélést. A másik, a páli
kereszténység, azt kívánta, hogy a hívek hagyják el a mózesi
törvényeket, és egyedül a krisztusi hithez kötődjenek. Ezt az áramlatot
Szent Pál két alapvető levelében fejti ki: a rómaiakhoz és a galatákhoz
írott levélben. Ennek az összeütközésnek a feloldására hívták össze az első keresztény zsinatot:
a jeruzsálemi zsinatot, amelyen végül Szent Péter a páli irányzat
mellett döntött, de jóváhagyva Jakabot is. A jakabi irányzat
Jeruzsálemre koncentrált, a páli pedig Antióchiára, ahol először
nevezték keresztényeknek Jézus követőit. A páli kereszténység mindenütt
elterjedt és óriási jelentőségre tett szert, a zsidókeresztény pedig
marginalizálódott, egyrészt a páli egyház által, másrészt a zsinagóga,
tehát a zsidóság által. És ezek a zsidó-keresztények elvándoroltak
Arábia (ma Szaúd-Arábia) felé, amely Mohamedet is befolyásolta, aki így
nem a nyugati kereszténységgel találkozott, hanem a Jakab féle
különleges judaista irányzattal, az úgynevezett nazarénus
kereszténységgel. Innen származnak a Korán és az iszlám zsidó vonásai,
mindazzal az alapvető visszautasítással és elvetéssel, amelyet a
kereszténységgel szemben tanúsított.
|