Az
Isten tökéletes, és mert tökéletes, szeretet, amely minden tökéletesség
csúcsa. A szeretet kiáradást, másra irányultságot jelent, ami
konfliktusba kerül az egyedüliséggel. Ez a probléma. Mi ez a másik,
amit az Isten szeret?
Ki ez a másik, akinek Isten odaadja magát? Az ember, a világ, az
univerzum? Nem, mert az ember, a világ, az univerzum nem létezett
mindig. Kell, hogy
Isten öröktől fogva tudja élni az ő szeretetét abban az önmagából való
kilépésben, amit a szeretet feltételez. Tehát az Istenen belül kell,
hogy létezzen
ez a másikban létező kilépés önmagából, megőrizve az egységet. Az Isten
tehát másság, párbeszéd, kilépés önmagából, miközben egy. Ez az egység
pedig
nem merev dolog, hanem a közösség egysége. Azt is mondhatnánk, hogy az
iszlám és a keresztény Isten közötti különbség az, hogy külsőleg
egységben van,
de belül eltérnek egymástól: az iszlám az Istent kívülről egynek látja,
a
kereszténység belülről közösség és szeretet dinamizmusának látja. Más
szóval az iszlám megmaradt az Ószövetség Istenképénél: Izrael
Istenénél, a zsidó
Istennél. A Jézus Krisztus által bemutatott Isten a benső Isten. Jézus,
pontosabban
Szent János, azt mondja evangéliumának első fejezetében, hogy „Istent
soha
senki sem látta: az egyszülött Fiú, aki az Atya kebelén van, ő
nyilatkoztatta
ki.” (Jn 1,18). Jézus fölemeli a fátylat Isten benső életéről. Vajon
ugyanaz az
Istenünk? Igen és nem. Igen, mert ugyanaz. Nem, mert eltérő módon
érzékelik. És
talán ebben rejlik a félreértés.