|
Henri Boulad
SJ: Gondolatok a holnap egyházáról
|
Amikor
tehát egy szép tájat festesz, vagy bármilyen más művet alkotsz, Isten
ott van az alkotásodban. Tudós vagy a mikroszkópod előtt, vírusokat,
amőbákat vagy bármi mást vizsgálsz, Isten ott van közted és az amőbák
között. A te figyelmed, amely azokat vizsgálja, valójában Isten jelenlétére irányul, és a te figyelmed maga Isten jelenléte. Ez Tillich gondolata a kultúra teológiájáról.
Isten nem úgy fedezzük fel, mint életünk és gondolkodásunk külső
megfigyelőjét, hanem Őt, magát fedezzük fel, mint a mélység
dimenzióját, minden tevékenységünkben, minden gondolatunkban. Ez a
megközelítésmód teljességgel megváltoztatja az emberi életet.
Megváltoztatja a teológiai hitet. A teológiai hit többé nem lesz valami
specializált, különálló dolog, mert a vallás a mélység dimenziója lesz
mindenben. A végső értelme bárminek, amit teszel, mondjuk annak, hogy
főzöl, a vallásod lesz. Ez is vallásos cselekedet. Iskolában tanítani,
vallásos cselekedet lehet. Eddig úgy gondoltuk, hogy igazán vallásos
cselekedet csak az, ami a templomokban zajlik. De ez tévedés! Amikor
személyes életed mozzanataiba és gondolkodásodba tudod fokozatosan
integrálni hitedet, akkor felépíted saját élő világnézetedet. Ez
már nemcsak a közös világnézet. Ez valami új is! Minden keresztény
sajátja. Mert minden kereszténynek valóságosan sajátjának kell éreznie
világnézetét. Ki kell építenie saját élő világlátását, azt amit
sajátmaga számára jelent a hit.
Nem vagyok protestáns, de úgy gondolom, ahogy ők, hogy olvasmányaimon,
beszélgetéseken, előadások meghallgatásán keresztül is épül mindaz,
amit Krisztus jelent számunkra, amit Isten jelent számunkra, amit a
szeretet jelent számunkra, amit a hit jelent számunkra. Hogyan tudunk
evangéliumi életet élni? Erre is azt felelhetjük: „Ez egy folyamat, ami
menet közben alakul ki.” Mert pusztán azzal a kevéske morzsával, amit a
hitéletből gyermekkorában kapott az ember, ma senki sem képes ilyen
életet élni! Újra fel kell fedeznünk az egyházat. A ma kereszténye
felnőtt keresztény, érett keresztény. Nem várhatja az egyházi
„hatalomtól”, hogy az megmondja számára mit tegyen.
Magának kell újra megtalálnia, feltalálnia, mi lehet a szerepe, mi a
küldetése. Szent Ferencre gondolok. Amikor meghallotta a hívást a San
Damiano előtt állt. Jézus arra kérte, építse újjá az egyházat. Ferenc
úgy gondolta, ez azt jelenti, hogy építse fel San Damiano falait.
Valójában Isten arra kérte, hogy belülről megalapozva építse újjá az egyházat. Nem a kőből valót, hanem az élő egyházat.
|
|
|