|
Henri Boulad
SJ: Gondolatok a holnap egyházáról
|
Ez
a vallás értelmezésére vonatkozó állítás olyan messzemenő
következményekkel jár, hogy minden egyes benne szereplő kifejezés
magyarázatot követel. A vallás nem az emberi szellem speciális
funkciója. A történelem elmondja nekünk, hogyan vándorolt a vallás az
ember egyik szellemi funkciójától a másikig azért, hogy otthonra
találjon bennük, és azok hogyan utasították el, vagy olvasztották
magukba őt. Így ment a vallás magabiztosan az erkölcshöz, és
kopogtatott az ajtón. Egészen biztos volt benne, hogy ott jól fogadják,
mert vajon nem az erkölcs a vallás legközelebbi rokona? Hogyan
utasíthatná el tehát? És valóban, az erkölcs nem is utasította el a
vallást. Befogadta, de csak mint „szegény rokont”, és arra kérte,
érdemelje ki helyét azzal, hogy szolgálja az erkölcsöt. Bebocsáttatást
nyert mindaddig, amíg segített jó polgárokat, jó férjeket és jó
gyermekeket, jó munkásokat, jó hivatalnokokat és jó katonákat nevelni.
Amint azonban a vallás sajátmagára hivatkozott, azonnal
elhallgattatták, vagy elutasították, mondván, hogy az erkölcsre nézve
fölösleges és veszélyes.
A vallás ezért, hogy szállásra találjon, az ember spirituális életének
új funkcióját kereste. A megértés képessége vonzotta magához. A vallás,
mint a tudás egy speciális módja, a vallás, mint mitológiai képzelőerő,
vagy mint misztikus intuíció – ezek a funkciók otthont jelenthetnek a
vallás számára. Újból bebocsáttatást nyert tehát, sajnos azonban csak,
mint a „tiszta tudás” alattvalója, és csak kis időre. A tiszta tudás
ugyanis, melyet rendkívüli mértékben megerősítettek a tudomány
eredményei, hamar visszavonta beleegyezését a vallástól, és
kijelentette: a vallásnak az ég-világon semmi köze nincs a tudáshoz.
Így a vallás az ember spirituális életében ismét otthontalanná vált.
Újabb funkciót keresett, tehát amihez csatlakozhatott. Talált is
ilyent: az esztétikai funkciót. Valóban, miért is ne találna helyet a
vallás az ember művészi kreativitása területén? Ez a kérdés sok
vallásfilozófus szavával hangzik évszázadokon keresztül, és a művészi
valóság maga válaszol sok-sok valaha élt és ma élő művész által. Lelkes
igenléssel invitálják a vallást, és nem pusztán arra, hogy csatlakozzék
hozzájuk, de azt is állítják, hogy a művészet maga is vallás. Ekkor
azonban a vallás bizonytalanodik el. Vajon nincs-e a valótlanságnak egy
eleme mindig jelen még a legnagyobb művészeti alkotásokban is? A vallás
emlékezett tehát az erkölcs és értelmi világhoz fűződő viszonyára, és
most ő húzódozott attól, hogy beolvadjon a művészetbe.
|
|
|