|
SZENT
KERESZTI ÜZENETEK
2011. PÜNKÖSD
|
Hitélet és irodalom: „Dolgaim elől rejtegetlek” (6.)
„Tudjuk, azért akartál bennünket és
mindent”, vagyis: csak azért volt ránk és az általunk ismert
világegyetemre szüksége Istennek, hogy a Teljes Értelemmé váljék, azaz tökéletesedjék.
Örömről azonban szó sincs egyik részről sem. Isten nem leli örömét
alkotótársaiban. Az embereknél az öröm hiánya okozza a fáradtságot. Az
öröm nélkülözhetetlen az alkotói munkában. Örömtelenül nem lehet a
Tökéletest, nem lehet a Kört megalkotni. Az örömtelen kör behorpad.
Öröm nélkül az Alkotó nem tökéletes. Ezért akar "bennünket és mindent",
hogy örömét lelje bennünk, mi pedig Őbenne. Ne horpadjon be a kör. A
dicséret pedig erőt adó emlékeztető: emlékezni a Kezdetre és a Célra.
Ebből merítsünk erőt. Miután erőt arattunk "S enmagunk előtt is térdet
hajtunk", mert volt erőnk alázattal emlékezni a Kezdetre és a Célra -
egymást buzdítva mondjuk: "Szabadíts meg a gonosztól." A gonosz a
Felejtés, az önmagunk nagysága feletti elbizakodottság. Isten olykor
megengedi, hogy vele egyenlőnek érezzük magunkat, ám ne áltassuk
magunkat - a Kör nélkülünk is tökéletes. Sőt. A Kör általunk horpad be.
A gonosz bennünk van. Ennek felismerése ihleti ismét imára József
Attilát.
Imádság megfáradtaknak
című, 1924 nyarán keletkezett verse hasonmása a Tanítások 15. versének.
Egyenértékűek ezek a művek, együtt olvasva pedig kiegészítik egymást és
teljes, fájdalmas-gyönyörű fényben ragyogó diptichont alkotnak. Ezt
bizonyítandó érdemes a Tanítások 15. darabja mellé helyezni:
"Alkotni vagyunk, nem dicsérni. / Gyerekeink sem azért vannak, / Hogy
tiszteljenek bennünket / S mi, Atyánk, a te gyerekeid vagyunk. /
Hiszünk az erő jószándokában. / Tudjuk, hogy kedveltek vagyunk előtted,
/ Akár az égben laksz, akár a tejben, / A nevetésben, sóban, vagy
mibennünk. / Te is tudod, hogyha mi sírunk, / Ha arcunk fényét pár
könnycsepp kócolja, / Akkor szívünkben zuhatagok vannak, / De erősebbek
vagyunk gyönge életünknél, / Mert a fűszálak sose csorbulnak ki, / Csak
a kardok, tornyok és ölő igék, / Most mégis, megfáradván, /
Dicséreteddel keresünk új erőt / S enmagunk előtt is térdet hajtunk,
mondván: / Szabadíts meg a gonosztól. / Akarom."
Az emberi kegyetlenség, a bűn, az iszonyat megtapasztalása után József
Attila erősen kétségbe vonja Isten igazságosságát. "Én úgy hallgattam
mindig, mint mesét / a bűnről szóló tanitást. Utána / nevettem is -
mily ostoba beszéd! / Bűnről fecseg, ki cselekedni gyáva! (...) Most
már tudom. E rebbentő igazság / nagy fényében az eredendő gazság /
szivemben, mint ravatal, feketül. / S ha én nem szólnék, kinyögné a
szájam: / bár lennétek ily bűnösök mindnyájan, / hogy ne maradjak egész
egyedül." (Én nem tudtam).
A tudomány mai állása Isten szerepére is messzemenő következtetéseket
tartalmaz. Jelenleg széles körben elfogadott elmélet, hogy a
világegyetem jól meghatározott törvények szerint működik. Ezeket a
törvényeket talán Isten rendelte el, de egyesek számára úgy tűnik, hogy
a törvényeket azóta érintetlenül hagyja, és nem avatkozik a világ
folyásába. "Az óraművet Isten húzta fel, és tetszése szerint indította
el. A világegyetem jelenlegi állapota abból adódna, hogy Isten hogyan
választotta meg a kezdeti feltételeket" - idézhetjük Stephen Hawking gondolatát.
|
|
|