|
A rózsafüzér kialakulása
|
Kalkari
Henrik (1328-1408) karthausi szerzetes a XIV. század végén azt
ajánlotta, hogy a könnyebb érthetőség kedvéért mindenki által ismert
imával, a Miatyánkkal válasszanak el egymástól 10 Üdvözlégyet. A
legenda szerint egy másik szerzetes, a karthausi Aeger magától a
Boldogságos Szűztől egy jelenésben tanulta meg, hogy tíz Üdvözlégy után
kell egy Miatyánkot mondania és erre a híveket is tanítania kell.
IV.
Orbán pápa 1261-ben hozzáadta „Jézus” nevét, és ez alkalmat adott a XV.
században a Rajna völgyi karthauzi szerzeteseknek, hogy minden egyes
Üdvözlégyhez hozzáadjanak egy titkot Jézus életéből, amin aztán
elmélkedni, szemlélődni tudtak. Többnyire csak 50 Üdvözlégyet mondtak,
és így 50 titkot soroltak fel; de vannak olyan listák is, amelyek 150
titkot tartalmaznak. Mindez a XV. század elején (1409–1415)
történhetett a Rajna völgyi karthauzi kolostorokban, mint pl. Trier,
Mainz, Köln, Strassburg. Úgy tűnik, hogy a titkoknak első ilyen
sorozata a karthauzi Esseni Adolf műve, akit élénken befolyásolt a
kornak Devotio modernája, valamint a tanítványáé, Porosz Domonkosé, aki
valószínűleg több ilyen sorozatnak a szerzője.
1400-1500 között a 150 Üdvözlégyhez tartozó gondolatokat fametszeteken
is ábrázolták. Ez azonban a képek nagy száma miatt a gyakorlatban nem
vált be. Így a képes rózsafüzér megrövidült, és egy kép - Jézus
életének, halálának és feltámadásának valamelyik titka - egy Miatyánk
alá tartozott, ahogy ma is tartozik.
Valamivel később Alanus de Rupe - másnéven Alain de la Roche -,
domonkos szerzetes az észak-franciaországi Douais városában 1470-ben
megalapította a "Fraternitas psalterii"-t, azaz a "Mária
Zsoltároskönyvének Társulata"-t, amely nagyban hozzájárult
ennek az ájtatosságnak az elterjedéséhez. A tagok kötelezték magukat,
hogy hetente hátom nap 15 Miatyánkot és 150 Üdvözlégyet mondanak.
Alanus de Rupe útmutatása szerint 1475 Kisasszony napján Jakob Sprenger
domonkos perjel Kölnben hozta létre a következő társulatot, amely hat
év múlva már százezer tagot számlált. Ezt követték a lisszaboni, ulmi
és frankfurti fíliák, amelyek működését és a domonkosok lelki
irányítását IV. Sixtus pápa 1479-ben hagyta jóvá.
Az üdvözlégy második része (Asszonyunk, Szűz Mária...) csak később lett
része az imádságnak V. Szent Piusz pápa szorgalmazására, aki maga is
domonkos volt, és aki hivatalosan jóváhagyta a rózsafüzért (1568), és
terjesztette annak imádkozását. Ő vezette be az ünnepet „Győzedelmes
Nagyasszonyunk” tiszteletére 1572. október 7-én, mivel 1571-ben ezen a
napon szenvedett vereséget a török hajóhad Lepantónál a
rózsafüzér-imahadjárat eredményeként. Az ünnep nevét XIII. Gergely pápa
1573-ban megváltoztatta a „Rózsafüzér Királynője” címére.
A Dicsőség és az Apostoli hitvallás, valamint az 5 tizedet megelőző 3
Üdvözlégy az isteni erényekkel kapcsolatban, a tridenti zsinat után, a
XVI. században került hozzá. A rózsafüzér titkainak számát is
lecsökkentették 15-re, vagyis minden tizednek egyetlen titka van. A
karthauzi szerzetesek a rózsafüzérrel követték az őskeresztény pusztai
remeték szokását, akik egy-egy zsoltárt együtt elmondtak, majd csendben
térdelve vagy leborulva azon hosszasan elmélkedtek, és a végén az
elöljáró összefoglalta az egyéni imákat a „zsoltárkollektával”. A
karthauziak elmondták az Üdvözlégy első részét közösen, Jézus nevéhez
hozzáfűzték a megfelelő titkot, és azon hosszasan egyénileg
elmélkedtek, vagy inkább szemlélődtek.
1700 körül Montfort Szent Lajos megírja azt a leggyakoribb titok-csoportot, amelyet ma is használunk.
Előző oldal Vissza az Elmélkedések
oldalra Következő oldal
|
|
|