|
A rózsafüzér kialakulása
|
A
Miatyánk imádkozását az evangéliumok tanúsága szerint maga Jézus
tanította meg a tanítványainak (Lk 11,2-4). Ezért lett a kereszténység
legfontosabb, csoportalkotó és azonosságteremtő, állandó szövegű
alapimája, amelynek használata már az őskeresztény egyházban is
általános volt. Egyéni kegyességi gyakorlatként való ismétlése a IV.
századtól ismert. Az ősegyház imarendje ezidőben templomi imaórákkal is
bővült, önkéntes imádkozók szervezésében. Ekkor alakult ki a kórusban,
felváltva végzett zsoltározás, a 150 zsoltár közösségben való
imádkozása.
A
rózsafüzér eredete a IX. századi Írországba vezethető vissza. Abban az időben a 150
zsoltárt tartalmazó Zsoltárok könyve nagyon fontos imakönyv volt a
szerzetesek körében. A szerzetesek és a papi klérus tagjai is, órákon
keresztül recitálták vagy kántálták ezeket a zsoltárokat (ez fontos
szerepet játszott a zsolozsma kialakulásában is). A kolostor környékén
élő emberek csodálták és tisztelték ezt az állhatatos imádkozási
szokást, de mivel sem olvasni nem tudtak, sem megjegyezni a hosszú
zsoltárokat, így bánatukra, ők nem gyakorolhatták ezt az imaformát.
Egy ír szerzetes indítványozta a kolostor környékén élő embereknek,
hogy imádkozhatnának a 150 zsoltár helyett 150 Miatyánkot, s hogy
számolni tudják az imákat, tegyenek egy erszénybe 150 kavicsot. Ezt az
imamódszert már Remete Szent Pál is alkalmazta (419-ben). Később egy
kötélre kötöttek 150 vagy 50 (a 150 egyharmadát) csomót, és ezt
használták a számolásra. Végül egy kis zsinór terjedt el, melyre 50
darab kisebb fadarabot kötöttek rá. Damiáni
Szent Péter említést tesz arról, hogy ehhez az imaformához
elkezdték hozzáadni az Angyali üdvözletet (Lk 1,28). Nemsokára az
Angyali üdvözlet átveszi az 50 Miatyánk helyét, illetve a két imádságot
egyesítették. Az Ave Maria leglelkesebb támogatója a ciszterci rendet
alapító Clairvaux-i Szent Bernát (1090-1153) volt. Legendája szerint 50
Üdvözlégy elimádkozása után úgy érezte, hogy ajkán 50, koszorúvá fonódó
rózsa nyílt ki, melyet tisztelete jeléül a Szűzanya fejére helyezett.
Néhány középkori teológus a 150 zsoltárt Jézus Krisztus életének,
halálának és feltámadásának elfátyolozott titkainak tartotta.
Összeállították ennek megfelelően "A mi Urunk és Üdvözítőnk, Jézus
Krisztus zsoltároskönyvé"-t. Ez 150, Jézus tiszteletére szóló
dicséretet tartalmazott. Nemsokára Máriának is állítottak össze egy
ilyen zsoltárkönyvet, de 150 dicséret helyett 50 dicséretet számoltak.
Ezt a százötvenes változatot a 150 zsoltárra emlékezve Mária
zsoltároskönyvének (Psalterium Beatae Mariae Virginis), az ötvenes
változatot rosarium-nak nevezték, vagyis Mária rózsakoronájának.
A titkokat latinul clausulának nevezték, mert ezek zárták le az
Üdvözlégy imáját.
1213-ban, az albiak elleni harcban megjelent a Szűzanya Szent Domonkosnak (1170-1221), és mint új és
hathatós fegyvert ajánlotta neki a rózsafüzért és kérte, hogy az
Üdvözlégyet
imádkozzák 150-szer a Miatyánk helyett. Domonkos "feléleszti és
elterjeszti" rendjében és a rendhez közelállók között a rózsafüzért.
Ezért a domonkosokkal van összekapcsolva a rózsafüzér terjesztése. Ezt
Alanus de Rupe, egy domonkos szerzetes a XV. században említi
először. Akkoriban tehát a rózsafüzér 150 Üdvözlégyből állt, de az
Üdvözlégynek csak az első, szentírási részét mondták.
A
XIII. század első felében egy ciszterci szerzetes, Stephanus de Sallay
állított először párhuzamba egy Mária tizenöt öröméről készült
elmélkedési sort az Ave Mariák sorozatos mondásával. Az azonos
szerkezetű elmélkedéseket háromszor öt csoportba állította és
imádságokkal választotta el. Az elmélkedésekben a bevezetőt követte
Mária örömének megnevezése és a Máriához szóló imádság, a befejezésben
az Üdvözlégy köszöntő szavai álltak Jézus nevének elhangzásáig.
Vissza az Elmélkedések
oldalra Következő oldal
|
|
|