|
A XX. század első pápája: Szent X. Piusz (1903-1914)
|
Szenvedélyesen szerette az igazságot, és harcolt
is érte. Az úgynevezett, ,,modernizmus”
irányzatában különös veszedelmet
észlelt. X. Piusz már első 1903-ban megjelent E Supremi
Apostolatus Cathedra kezdetű enciklikájában meghirdette
programjához: "Mindent megújítani
Krisztusban -
Instaurare omnia in Christ" - munkássága
legvégéig hűségesen ragaszkodott. Ennek a
megújulásnak volt szükséges
előfeltétele a hit tisztaságának megőrzése,
ami egyben a modernizmus elleni küzdelmet jelentette. A
modernizmus gyűjtőfogalma alatt a kor összes divatos
tévedését kell érteni, a filozófiai
indíttatású kétkedésektől kezdve a
Szentírás "csodátlanításán"
keresztül a pápaság
megszüntetését rajongva követelő
szépirodalmi művekig. Egyháziak és
világiak, papok, filozófusok, írók
és művészek egyaránt jelen voltak hívei
között, s amikor a pápa 1907. július
3-án közzétette a Lamentabili sane
exitu kezdetű
dekrétumot, amely a modernizmus
tanításából 65 tételt súlyos
tévedésnek ítélt. A magukat modernnek
tartók kórusban hördültek fel
tényközlése ellen. Ezt követve, pedig
1907.szeptember 8-án a pápa kiadta a Pascendi
Dominici
Gregios kezdetű enciklikáját, amely kellő
megalapozottsággal, nagy körültekintéssel tette
vizsgálat tárgyává a katolikus
tanítással ellentétes nézeteket, s
erőteljes hangon elítélte azokat. De
elítélte a modernizmussal egy tőről fakadó
amerikanizmust is. Hasonlóan határozott
véleményt fejtett ki 1910-ben a francia szociális
mozgalommal, amely egy szélsőséges mozgalom volt,
és minden olyan nézetettel szemben, mely a
kereszténységgel összeegyezhetetlen eszméket
vallott.
Különös gondot fordított az Eucharisztiára
és a belső életre. A mai liturgikus élet
kulcsszava, az actuosa participatio, 'tevékeny
részvétel', tőle származik. Az volt a
célja, hogy ,,a hívek a szentmisét
imádkozzák, és ne mise közben imádkozzanak”. Indítványozta és
szorgalmazta a gyakori áldozást is: ,,Senkit
sem szabad visszatartani az áldozástól, ha a
kegyelem állapotában van, és jó
szándékkal közeledik a szent asztalhoz.”
Mindenekelőtt azt akarta, hogy a gyermekek az addigi
gyakorlattól eltérően - általában
tizennégy éves korukban a
bérmálás után járultak először
szentáldozáshoz - korábban áldozzanak.
Nemes jelleme magától értetődő
egyszerűségben és alázatosságban,
kimeríthetetlen szeretetben, jóságban,
nagylelkűségben és nem utolsó sorban, finom
humorban mutatkozott meg, mellyel a merev
szertartásosságot is fel tudta deríteni. De ha az
ügy úgy kívánta, energikus és
kérlelhetetlen volt.
Pápasága vége felé közeledve egyre
inkább érezte a háború fenyegető
veszedelmét. ,,Jön a háború”
- szokta mondani nagyon gondterhelten. Mélységesen
megdöbbent, amikor megkapta kitörésének a
hírét. Amikor az osztrák követ azt
kérte tőle, hogy áldja meg a monarchia fegyvereit, azt
felelte: ,,Én nem a fegyvereket,
hanem a békét áldom meg!''
A háború első napján figyelmeztető üzenetet
küldött katolikus híveihez, de már késő
volt. Akkor felsóhajtott: ,,Ó, ez a
háború! Érzem, ez a háború a halálom!''
1914. augusztus 20-án halt meg. Kifejezett
kívánsága volt, hogy a testét ne
balzsamozzák be, és amikor 1951-ben a boldoggá
avatáskor felnyitották a sírt, a testét
teljes épségben találták! Három
évvel később, 1954. május 29-én XII. Piusz
pápa a szentek sorába iktatta.
A velenceieknek megtartotta ígéretét, és
1959-ben visszatért a városba. XXIII. János
pápa egy napra visszavitette a holttestét és a
lagúnák mentén a velencei nép olyan
lelkesedéssel fogadta, mintha az eleven pátriárka
tért volna haza.
Romlatlan teste a Szent Péter-bazilikában, az első bal
oldali mellékkápolnában nyugszik.
Ünnepét 1955-ben vették fel a római
naptárba, szeptember 3-ra, 1969-től Szent Bernát
után, augusztus 21-én ünnepeljük.
|
|
|