Az
Acton Intézet kutatási igazgatója szerint ez a pápa elképzelése a
katolicizmus európai szerepéről. Samuel Gregg hozzáteszi: ez tűnik az
egyetlen járható útnak. A másik lehetőség ugyanis az, ha az egyház
gettóba zárja saját magát. És habár sokakat vonzott a monasztikus élet
a világtól elvonulva, a legtöbb kereszténynek sosem a világból való
kivonulás volt a célja, már csak azért sem, mert a világban élve
képzelték el a világ evangelizálását.
Egy újabb felmerülő lehetőség Samuel Gregg szerint a „liberális
katolicizmus” (amely, mint megjegyzi, teológiailag
megkülönböztethetetlen a „liberális protestantizmustól”). Ezzel azonban
az a helyzet, hogy szerte a világon már összeomlott, ahogy a „liberális
protestantizmus” is. Bizonyítékul Gregg a belgiumi és a hollandiai
állapotokat hozza, ahol már alig vannak katolikusok, pedig a
hatvanas-hetvenes években a leghaladóbbnak tartották magukat az ottani
püspökök (Holland Katekizmus). Hozzátehetjük, hogy Belgiumban a
legkonzervatívabbnak tartott püspök egyházmegyéjében volt a legtöbb
szeminarista, annyi, mint az összes többi egyházmegyében összesen, és
ott volt a legvirágzóbb a hitélet, nemhiába nevezte ki őt, André-Joseph
Léonardot a pápa Belgium prímásának.
Annak idején a most boldoggá avatott Newman bíboros is felhívta a
figyelmet a liberális katolicizmus lényegi inkoherenciájára. A
liberális katolicizmus jövője a könyörtelen hanyatlás, saját maga
jövőbe való átmentésének képtelensége, mivel fokozatosan számolja fel
magát azáltal, hogy „ölelnivaló kiegészítője” lesz a „divatos balos
törekvéseknek”, vagy „passzív támogatói” az „állami jóléti
programoknak”.
XVI. Benedek „kreatív kisebbség” elképzelése azonban felismeri, hogy
gyakorló katolikusnak lenni – André Vingt-Trois párizsi bíboros
szavaival élve (Une mission de liberté , 2010) – sokkal inkább tudatos
választás, semmint társadalmi konformitás. Azaz a gyakorló katolikusok
azért azok, mert tudatosan ezt választották, hogy élni akarják az
egyház tanítását, és sokkal kevésbé azért, mert ebbe születtek bele és
ezt látják maguk körül.
A „kreatív kisebbség” stratégiája azonban nem csak katolikusoknak szól.
Ez szimpatikus azon nem katolikusok, nem keresztények számára is, akik
meg vannak róla győződve, hogy a modern Európa olyan problémákkal küzd,
amiket – Sachs rabbi szavaival élve – nem lehet megoldani csupán állami
kiadások által.