Természetesen
XVI. Benedek brit útjának sikere nem jelenti azt, hogy az ország
visszatért a keresztény gyökerekhez – írja elemzésében Samuel Gregg, az
Acton Intézet kutatási igazgatója. Inkább arra mutatott rá, hogy a mai
Nagy-Britannia Európa egy lehetséges, ám lehangoló jövőjét
reprezentálja.
A szerző idézi Jonathan Sachst, a brit főrabbit, aki a pápával is
találkozott, és aki a Timesban írt egyik cikkében úgy fogalmazott: akár
elfogadjuk, akár nem a „szétszakadt társadalom” („broken society”)
fogalmát, be kell ismerni, hogy nem megy minden jól Britanniában.
2008-ban a brit újszülöttek 45 százaléka házasságon kívül született,
3,9 millió gyermek szegénységben él, a 15-24 éves korosztályban a
halálozások 20 százaléka öngyilkosságnak köszönhető, és 2009-ben 29,4
millió antidepresszánst vettek be az emberek, ami az 1985-ös szint 334
százaléka.
Amint Samuel Gregg fogalmaz: ezek a gyümölcsei egy mélyen
szekularizált, über-utilitarista kultúrának, amely a kereszténységet
csak addig tolerálja, amíg az nem kérdez rá ennek az igazságról és
jóról, hibáról és rosszról nem beszélő társadalomnak a koherenciájára.
XVI. Benedek olyan katolicizmust szeretne örökül hagyni, ami „kreatív
kisebbségként” biztosítja Európa jövőjét – írja Samuel Gregg. Ehhez
olyan katolikusokra és keresztényekre van szükség, akik nem hajtanak
térdet az militáns szekularizmus és a politikai korrektség előtt. A
pápa által sokszor használt kifejezés – „kreatív kisebbség” – egy angol
történésztől, Arnold Toynbee-tól származik (1889-1975), aki a
történelemről írt nagy munkájában a civilizációk életéről szólva azt
írta, hogy a civilizációk sokkal inkább belső hanyatlás miatt omlanak
össze, semmint külső támadás következtében. Azaz nem meggyilkolják
őket, hanem öngyilkosok lesznek.
A „kreatív kisebbségek” azonban – mint Toynbee írja – proaktívan
reagálnak a civilizációs krízisre, aminek következtében az adott
civilizáció tovább nőhet. Ilyen proaktív reakció volt az egyház válasza
a Római Birodalom ötödik századi összeomlására. Az egyház ebben a
krízisben azon igyekezett sikerrel, hogy megőrizze a Róma, Athén és
Jeruzsálem bölcsességét és törvényeit. A nyugati civilizáció nem csupán
megmenekült, de gazdagodott is – véli Toynbee.