|
Dr. Török Csaba: Virágvasárnap
|
Virágvasárnap
különös ünnep. Egyszerre van jelen a szertartásban az öröm és a halál,
a dicsőség és a szenvedés, a nép lelkendezése és a gyűlölettől
eltorzult arcok kiáltozása. Ugyanazok az emberek, akik az első
evangéliumi szakaszban még hozsannát kiáltanak, a másodikban, a
passióban már Krisztus kereszthalálát követelik.
Ennek a hatalmas és drámai, színektől, képektől és érzelmektől fűtött
történés-sornak a középpontjában pedig ott áll Jézus, a csöndes, a
hallgatag, és mégis hallatlanul erőteljes, egyetlen szavával
végpusztulást idéző, templomot tisztító vagy éppenséggel tanító,
megbocsátásért imádkozó Megváltó. Ő maga is kétféleképpen áll előttünk:
mint a király és mint a szolga.
Király, hisz az Aranykapun vonul be a Szent Városba, egyéves
szamárcsikó hátán, amelyen még senki sem ült. Király, hisz a nép
szavai, lelkendezése akként hirdetik meg. „Pueri Hebraeorum” –
énekeljük emlékezve a fiatalokra, gyermekekre, akik Virágvasárnapon a
királyi udvartartás apródjaivá, heroldjaivá lesznek. Királyként érkezik
Krisztus, hisz beteljesíti a próféciákat, és első útja, a bevonulás
maga nem máshová visz, mint a Templomba. Ugyanazt teszi most Krisztus,
mint tették a babiloni fogságból hazatérők vagy a Makkabeusok –
megnyílnak előtte a város kapui, a nép hódol neki, ő pedig megtisztítja
a Szentélyt, mondhatni szakrálisan birtokba veszi királyságát ő, az
Isten Fia.
Ugyanakkor szolga is, s ezt már a bevonulás közben is érezzük. A
méltatlankodók, a túlbuzgók, a rosszmájúak fékeznék az ünneplést,
elhallgattatnák az éneklőket. Már ekkor érződik az emberi ellenszenv és
gonoszság ereje, amely a legszebb pillanatot is tönkre teszi. De Jézus
mindettől nem retten meg. Szolga ő, hát nem zavarja meg, ha az emberek
sajnálják tőle a hódolatot. Tudja nagyon jól, hogy az ő szolgaságának
valódi értelme abban áll, hogy engedelmes Fia az Atyának. Épp ezért ha
az emberi dicsőítés el is hallgat, a kozmosz fogja a dicséretet zengeni
neki. A kövek, az élettelen világ egész létével magasztalja őt.
Ebben a pillanatban már rávetül a passió árnya a virágvasárnapi
bevonulásra. Már ekkor ott állnak az út szélén az emberek, akik
elveszejteni akarják a Messiást. Már ekkor felüti fejét az emberek
között a széthúzás, a véleménykülönbség. Mindez egyenesen vezet a
nagypénteki tragédiáig, amikor egy gyilkos élete fontosabb lesz a nép
számára, mint az élet adójáé.
Krisztus mindezzel tisztában van. Miután élete legutolsó szakaszát
Jeruzsálemtől távol töltötte, hisz nem jött még el az ő órája, most
megérkezik a városba, a lehető legnagyobb nyilvánosság közepette. Nem
bujkál. Sőt mi több, a templomba való dicsőséges bevonulással, s a
templommegtisztításban tetőző menettel mindennél világosabban,
egyértelműbben mondja ki: Jeruzsálem, megérkezett a királyod. Innentől
kezdve nincs kitérés, nincs fondorkodás. Olyan felkiáltójel ez, amelyre
felelni kell. Ha a főpapok nem lépnek semmit, akkor azzal a nép előtt
mintegy elismerik Krisztus királyi fenségét. Épp ezért mindabban,
amiről a jeruzsálemi bevonulás szól, döbbenetes tudatosságot kell
meglátnunk. Nincs ebben véletlen. Ez nem egy hirtelen, spontán
népünnepély. Jézus az imádságban, az Atyával a Szentlélekben
beteljesülő közösségében elérkezett a pontra, amikor ki mondja: itt az
óra. Húsvét van, a város tele a legmesszebbről érkezett zarándokokkal.
Amit tesz, amilyen útra elindul, nem csak Júdeában, de az egész zsidó
világban visszhangra kell, hogy találjon. Ezen a ponton Krisztus nem
vár többé. Nem vitatkozik többé. Nem folytat polémiát többé. Mindennek
vége. Most királyként és szolgaként kimondja önmagát a Szent Városban.
Ez Virágvasárnap.
A Nagyhét a várakozás ideje. Mi lesz a válasz? Hogyan reagál minderre a
Város? A főpapok és a nép miként mondja ki a saját szavát Jézus
hatalmas felkiáltójele után? Nagypéntek az emberek válasza lesz.
Húsvétvasárnap Istené. Mi pedig, két évezreddel későbbi hívek,
krisztuskövetők, ebbe a titkos valóságba igyekszünk bekapcsolódni.
Virágvasárnap értsük meg Krisztus üzenetét, halljuk meg szavát, s
ezután a Nagyhét napjaiban igyekezzünk a hit, a ráhagyatkozás, a
szeretet mind teljesebb válaszát megfogalmazni. Krisztus mellett,
Krisztusért, Krisztussal, akiben meglátjuk királyunkat, aki szolgálni
tanít bennünket. A bűnbánat, az önmegtagadás, a jócselekedet, az
imádság, a Szentírás olvasása és az elmélkedés ennek legyen útja, hogy
nagyböjti belső zarándoklásunk végén valóban elérjünk Húsvét örömére.
|
|
|