|
Dr. Török Csaba: Az Atya „felelete”
(Urunk megkeresztelkedése)
|
Urunk
megkeresztelkedésének elbeszélését jól ismerjük: Jézus találkozik
Keresztelő Jánossal, aki felismeri benne Isten küldöttét, s ezért nem
akarja a bűnbánati keresztségben részesíteni. Érthető a próféta
magatartása a Messiással szemközt: hiszen a bűnbánat épp azt a célt
szolgálja, hogy az ember megtérjen, előkészítse szívét a Felkent
érkezésére. A Krisztus miért is vetné hát alá magát annak a
keresztségnek, amelyet miatta hirdet János?
Jézus válasza első olvasásra nehezen érthető, minden magyar kiadás
igyekszik így-úgy szelídíteni a szövegen. Ha szó szerint akarnánk
lefordítani, ekként hangozna: „Hagyd csak el, ugyanis ily módon illik
nekünk beteljesíteni minden igazságosságot” (Mt 3,15). Milyen
„illendőségről” és „igazságosságról” van itt szó?
Egyes értelmezők szerint Jézus az ószövetségi előírások betartására
utal, amelyeknek részét képezték a lemosások is (lásd Zsid 9,10) – a
görög baptiszmosz szó „lemosás”, „vízbe merítés” jelentéssel is bír. Ez
egybecseng azzal, amit a hegyi beszédben olvasunk: „Ne gondoljátok,
hogy megszüntetni jöttem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni
jöttem, hanem teljessé tenni” (Mt 5,17). Vagyis Jézus
megkeresztelkedése bizonyos értelemben az ószövetség
istentiszteletének, kultikus rendjének beteljesítése.
Csakhogy érdekes kettősséget figyelhetünk meg a kifejezések
használatában. Amikor János a Jézus általi keresztségről beszél, azt
mondja: „Nekem van szükségem rá…” Jézus pedig ezt mondja a János általi
megkereszteltetéséről: „Illik…”
Jézus számára nem szükséges ez a keresztség, ő szabad döntése alapján,
önként vállalja magára. Még az ószövetségi szabályrendszer
beteljesítése sem kötelezné erre. Miért dönt így? Az „igazságosság” szó
választ ad erre: ez ugyanis az ember Isten előtti igaz mivoltát
jelenti, ami a hűségben, az Úr akaratának való engedelmességben válik
láthatóvá.
Ebből születnek a jó cselekedetek, az élet gyümölcsei. Jézus
keresztsége pillanatában tehát úgy áll előttünk, mint a hűséges és
engedelmes szolga, aki betölti az Atya akaratát, aki egész személyes
lényét felajánlja Istennek, hogy ezáltal végbevigye azt, amiért a
világba küldetett. Nem véletlen, hogy az Atya így „felel” Jézus
tettére, amellyel ő aláveti magát a jánosi keresztségnek: „Ez az én
szeretett Fiam, akiben kedvem telik” (Mt 3,17). Jézus valóban útja a
hívőnek: olyan út, amely a hűségen, az alázaton, az Atya iránti
bizalmon, a neki való engedelmességen keresztül vezet húsvét
misztériumának teljességéhez – amelyre mindannyian meghívást nyertünk
keresztségünkben.
|
|
|