|
Dr. Török Csaba: Szentháromság vasárnapja
|
Szentháromság
vasárnapján egy sajátságos részlet hangzik fel János evangéliumából,
egészen pontosan Jézusnak az Utolsó Vacsorán mondott búcsúbeszédéből.
Mi annyira egyedi ebben a perikópában? Már az első mondat megüti az
ember fülét: „Még sok mondanivalóm volna, de nem vagytok hozzá elég erősek.”
Megszoktuk, hogy Jézusra úgy tekintünk, mint a teljességre: Ő az, aki
az idők teljességében érkezik, Ő a Kinyilatkoztatás teljessége, a
Megváltás beteljesítője. Ezen a helyen mégis mintha azt hallanánk
szájából, hogy ez a teljesség mégsem olyannyira teljes – nem a
megszólaló, hanem a hallgató miatt. Akkor tehát Jézus nyilvános
működése úgy ért volna véget, hogy mégsem mondott el mindent? Ő akarta,
csak épp az akkori hallgatók miatt nem tudta elmondani? Elvesztettünk
volna így valamit Jézusból, az isteni Kinyilatkoztatásból?
Erre a kételyre felel meg a második mondata Krisztusnak: „Amikor azonban eljön az Igazság Lelke, ő majd elvezet titeket a teljes igazságra.”
Az Igazság maga Krisztus, itt tehát a Szentlélek úgy áll előttünk, mint
Krisztus Lelke, aki teljességgel elvezet Krisztushoz. Az el nem mondott
„sok dolog” és a Szentlélekben feltáruló „minden dolog”
kettőssége így találkozik. Paradox módon azok, akik emberileg látták
Jézust, nem látták őt teljesen. Azok láthatják Őt teljesen, akik a
Szentlélekben szemlélik Őt. A hitnek az igazsága ez, amely rávilágít
arra, hogy Jézus, bármennyire is emberré lett, pusztán emberi szemmel
nem látható meg teljesen, a kegyelem látása azonban eléri őt. Így
megértjük, miről is beszél Szent Pál, amikor így ír: „Ezután tehát nem ismerünk senkit emberi szempontból. Ha Krisztust azelőtt emberileg ismertük is, most már nem úgy ismerjük.” (2Kor 5,16)
Mindez persze korántsem azt jelenti, hogy a Szentlélek valami egészen
új, Jézustól nem is érintett igazságokat akar meghirdetni. Épp
ellenkezőleg! „Nem magától fog beszélni, hanem azt mondja el, amit hall, és a jövendőt fogja hirdetni nektek.” Ez a mondat emlékezetünkbe kell, hogy idézzen egy másikat, amelyben önmagáról szól Jézus:
„Magamtól nem tehetek semmit. Amint hallom, úgy ítélkezem. Ítéletem
igazságos, mert nem a magam akaratát keresem, hanem annak akaratát, aki
küldött.” (Jn 5,30) Mind a Fiú, mind a Szentlélek tehát nem
önmagától beszél, hanem azt mondja el, amit hall. De kitől is hallják?
Ki a forrás? Ki az akarat? Jézus rámutat szavai hitelességének okára,
üzenetének forrására: „... nekem
olyan bizonyságom van, amely felülmúlja Jánosét: tetteim, amelyeknek a
végbevitelét az Atya bízta rám. Ezek a tettek, amelyeket végbeviszek,
maguk tanúskodnak mellettem, hogy az Atya küldött.” (Jn 5,36)
Tehát mind a Fiú, mind a Lélek az Atyától veszi, amit átad, az Atya
akarata szerint cselekszik, az Atyától hallja, amit elmond nekünk.
Ahogy lyoni Szent Iréneusz mondta, ők az Atya két keze. Azonban ez a
két kéz egymással is sajátos viszonyban van, miként azt Jézus az Utolsó
Vacsorán mondott búcsúbeszédében kifejti: „[A Szentlélek] Megdicsőít engem, mert az enyémből veszi, amit majd hirdet nektek.”
A Lélek, aki az Atyától jön, joggal neveztetik Jézusénak. Így lesz Ő
igazán az Igazság Lelke, aki – mivel a Jézuséból, vagyis az Igazságéból
vesz – megdicsőíti Krisztust, az Igazságot. Mindehhez az alapot pedig a
krisztusi kijelentés szolgáltatja: „Minden, ami Atyámé, enyém is. Ezért mondtam, hogy az enyémből veszi, amit majd hirdet nektek.”
Így elmélkedve a perikópánkról azt vesszük észre, hogy alig szólalunk
meg a Lélekről, máris szólunk a Fiúról, Őróla beszélve pedig máris az
Atyaisten bukkan fel szavaink között. A három Személy
elválaszthatatlan, szüntelenül egységükre, együttes cselekvésükre
csodálkozunk rá; ugyanakkor az istenség mélységébe tekintve azonnal
feltűnik a három személy, akikben az Szentháromságot valljuk. Nazianzi
Szent Gergely ugyanerről a tapasztalatról tesz tanúságot, amikor így
tanította a konstantinápolyi katekumeneket a Szentháromságról:
„Mindenekelőtt
kérlek, őrizd a jó letéteményt, amelynek élek és amelyért harcolok,
mely bárcsak ez életből távozóban kísérne engem, mellyel az élet minden
nehézségét elviselem, és minden gyönyörűséget megvetek és semminek
tartok; a hitet, mondom, és a hitvallást az Atyában, a Fiúban és a
Szentlélekben. Ezt bízom rád a mai napon, amikor elmerítelek a tisztító
vízben, és a magasba emellek. Egész életed kísérőjéül és oltalmazójául
adom neked az egy Istenséget és hatalmat, mely a Háromban együtt van,
és a Három különbözőt magában foglalja, mely nem különbözik bennük sem
állagban vagy természetben, sem alá- vagy fölérendeltség nem növeli
vagy csökkenti (...); a Három végtelen végtelen egységét [adom neked],
a Három egyformán Istent, ha külön-külön nézzük (...) ismét Háromságos
Istent, ha együtt gondoljuk (...). Alig kezdek gondolkodni az Egyről,
azonnal körülragyog a Háromság. Alig kezdem megkülönböztetni a Hármat,
visszajutok az Egyhez.” (Oratio 40, 41: SC 358, 292--294 – PG 36, 417)
|
|
|