|
Dr. Török Csaba: Nagyszombat
|
Nagyhét
szent napjainak sorában Nagyszombat néha sajátos módon "elsikkad".
Ennek oka lehet egyfelől az, hogy Nagypéntek keresztjének drámaisága,
megrázósága s a vasárnapi feltámadás öröme között a sír csöndje,
magánya szinte eltűnik; másfelől azonban sokkal inkább arról lehet szó,
hogy az átlag hívő gondolatában Nagyszombathoz már a feltámadási
körmenet kapcsolódik. A liturgikus naptár ugyan világosan mutatja, hogy
a szertartás és körmenet, lévén hogy már naplemente után kerül rájuk
sor, valójában Húsvétvasárnapot, az ünnep vigíliáját jelentik - belső,
megszokott naptárunk azonban szombatot mond, szombatot érez. Így a
szent napok sora megrövidül, Nagyszombat ünnepe, jelentése, mélysége
elvész.
Pedig különös, sajátos íze, üzenete van ennek a napnak. A sír, a
nagyszombati csönd és magány a felszín mozdulatlansága mögött hallatlan
mozgalmasságot rejt. Nem csak Krisztus sírban nyugvásának napja ez - de
egyben pokolra, alvilágra való alászállásának is. A nyugati lelkiségben
az Apostoli Hitvallás erre vonatkozó szakasza jóval kisebb visszhangra
talált, mint keleti testvéreinknél. Náluk az ikonográfia egy önálló
témája a nagyszombati esemény, Krisztus Urunk alászállása a holtak
országába.
Nagyszombatnak így sajátos képisége, szimbólumai vannak. Már ekkor a
feltámadás fényébe öltözik az Üdvöztő, aki bedöntve, a szó szoros
értelmében sarkaiból kifordítva az alvilág kapujának tábláit, megáll a
holtak, a megváltás műve előtt élt igazak előtt. Lába alatt megkötözve
fekszik a halál, körülvéve mindenféle kínzóeszközeitől, láncoktól,
csípőktől és fogóktól, amelyekkel a rabságába esett lelkeket, a
megváltást nélkülöző, az ősbűn miatt halálra ítélt embereket gyötörte.
Talán mitikusnak, meseszerűnek hat ez az elgondolás, mégis alapvető
fontossággal bír - nem véletlen, hogy legősibb hitvallásszövegünkbe már
bekerült. Nagyszombat teljesíti be Nagypénteket, s nyitja meg a kaput
Húsvétvasárnap előtt. Miért? Azért, mert a halál, az emberi elveszés,
homályba hullás mélységeibe nem a puszta biológiai meghalás révén
lépett be Jézus, hanem a pokolra való alászállással. A pokol, a holtak
helye az a hely volt az Ószövetség szemében, ahol nincs Isten - hisz
Isten élet, a halál pedig a teljes magány, elszakadás. A halottak
földje ezért valóban árnyék-ország, szomorú, bús hely, amikor az ember
kilép az élők sorából, s egy kietlen pusztaságban tengeti homály-létét.
Ugyanakkor fájdalmas hely is ez, hiszen az ősbűn büntetéseképpen, Isten
akaratából ide láncoltatik minden megszületett ember - már a bölcsőben
is minden egyes pillanattal csak ehhez az elkerülhetetlen véghez
kerülünk közelebb. Jézus emberré válásának utolsó lépése, a
megtestesült Isten végső tette az, hogy ide lép be értünk. A kereszten
meghalt testből nem kiszárnyal az Istenfiú a kéklő egek felé, hanem a
testi halálon túl felvállalja a belső, lelki halál helyére való
alászállást is.
Az Evangélium csak akkor hiteles tehát, a Megváltás ereje csak akkor
ragyog teljes fényében, hogyha azt ide, ebbe az árnyékvilágba hozza el
az Üdvözítő. Nagyszombat titka ez - és egyszersmind Húsvétvasárnapé is,
hiszen a feltámadás is innen indul ki. Itt nyitja fel Ádám és Éva
sírját Krisztus, itt szólítja meg az őelőtte élt igazak lelkeit, innen
viszi ki őket az életbe, a megváltás kegyelmét itt árasztja ki elsőként
az elhunytakra. Krisztus feltámadása tehát mintegy karon fogva vezeti
ezeket az őelőtte élt kiválasztottakat Isten országa felé.
Ezáltal érthetjük meg igazán, hogy a pokolraszállás nem egyfajta
kultikus harc élet és halál között - messze többről van szó. A
Katolikus Egyház Katekizmusa ezt így fogalmazza meg:
"A pokolraszállás az üdvösség evangéliuma hirdetésének megvalósulása a
beteljesedésig. Ez Jézus messiási küldetésének utolsó szakasza, mely az
időben sűrített, ugyanakkor mérhetetlen jelentőségű, mert a megváltás
művét kiterjeszti minden hely, minden idő összes emberére, mindnyájan
ugyanis, akik üdvözültek, a megváltásnak lettek részesei" (634).
A szent napok mezsgyéin, a titkok találkozási pontjain így ér össze a
nagypénteki kereszthalál, a nagyszombati alászállás a poklokra s a
húsvétvasárnapi feltámadás. Elválaszthatatlanok ezek a titkok, egymás
nélkül helyesen nem értelmezhetők.
Nekünk is, mai híveknek, meg kell tehát ízlelnünk a megváltás
misztériumának ezt a liturgia nyelvén leírt folyamatosságát, folyamatos
kibomlását. Belehelyezkedve az Egyház közös ünneplésébe, nekünk is
részesévé kell válnunk halál, alászállás és feltámadás titkának -
személyes életünk bukásai, kudarcai, gyarlóságai így gyógyulnak a
feltámadás erejében. Krisztus nem "eltörli a múltat", hanem belelép, s
belülről ragyogja azt át kegyelmi fényével. A halált nem megsemmisíti,
hanem legyőzi azáltal, hogy az élet távlatát nyitja meg előttünk.
Értsük ezt meg, s váljék ez lelkiéletünk kincsévé - a fölfelé vezető út
sokszor az alászálláson, a bukáson át vezet. Csak aki alászáll önnön
mélységeibe, s hagyja oda belépni a Megváltót, az lesz képes fel is
emelkedni vele.
|
|
|