|
Dr. Török Csaba: Nagyböjt 5. vasárnapja
|
Nagyböjt
ötödik vasárnapjának evangéliumában egy ismert történetet hallhatunk: a
házasságtörő asszonyét. A zsidó-keresztény hagyomány mindig is nagy
hangsúlyt fektetett a házasság, a családi élet védelmére. Mondhatni ez
egyfajta alapvető elköteleződést jelentett a család értékeinek
védelmére. A házasságtörést ezért is tartották súlyos bűnnek, amelyet
az ószövetségi törvény igen keményen büntetett.
Ebbe a bűnbe esik az asszony, akit Jézus elé visznek. A helyzet drámai,
hiszen az élete forog kockán. Éppen itt mutatkozik meg az írástudók és
a farizeusok embertelensége. Egy rettegő, szorongó, bűntudatával is
bizonnyal küzdő, de mégis leginkább puszta életéért aggódó asszonnyal
kezdenek el egy gonosz játékot játszani. Odaráncigálják Jézus elé, s
hogy milyen szándékkal is, arról maga az evangélista tanúskodik. Miután
felteszik kérdésüket - „Mester, ezt
az asszonyt házasságtörésen érték. Mózes azt parancsolta a törvényben,
hogy az ilyet meg kell kövezni. Hát te mit mondasz?” - Szent János hozzáfűzi: „Ezt azért kérdezték, hogy próbára tegyék, és vádolhassák.”
Döbbenetes emberi cudarság. Ezek a köztiszteletben álló férfiak tudják
nagyon jól, hogy Jézus tanításának tengelye az irgalom, a megbocsátás,
a szeretet. Ezért hát a súlyos bűnön ért asszonnyal packázva olyan
helyzetet teremtenek, hogy Jézust vagy így, vagy úgy térdre
kényszeríthessék. Ha a Megváltó hűséges a mózesi Törvényhez, akkor az
írástudók és farizeusok ujjal mutogathatnak rá: íme, ő is azt teszi,
amit a Törvény előír. Íme, ő is a mi tanításunkat követi. Hogyan mer
hát akkor prófétai kritikával illetni minket? Ha azonban Jézus nemet
mond, akkor azonnal perbe lehet fogni, hiszen nyilvánosan tagadja meg a
Törvényt, amely magától Istentől származik, s amelyet csodálatos módon
adott át a Teremtő Mózesnek. Ha tehát Jézus igent mond, akkor a nép
szemében tanítása, irgalomról és szeretetről, megbocsátásról és
megtérésről mondott szavai válnak hiteltelenné; ha viszont nemet mond,
akkor be lehet vádolni.
Kettős szempontból embertelen ez a mentalitás: először azért, mert egy
emberi élettel, s ezen élet méltóságával játszadoznak céljuk elérése
érdekében; másodszor pedig azért, mert az irgalmasságból,
megbocsátásból és szeretetből - vagyis Isten legfőbb tulajdonságaiból -
akarnak fegyvert kovácsolni Jézus ellen. Itt mutatkozik meg, hogy az
igaz hit mennyire nem érintette még meg az ő szívüket. Képesek lennének
még Isten tulajdonságait is a Törvényre hivatkozva vádként fordítani
Jézus ellen.
A Megváltó reakciója sokakat elgondolkodtatott már. Leguggol, és írni
kezd a földre. Ez az egyetlen alkalom, amikor Jézus ír az
evangéliumokban. Vajon mit írhat? Egyesek szerint a szeretet kettős
parancsát, mások szerint a farizeusok és írástudók személyes bűneit
írja a földre. Akármit is ír, a homokba rótt szavak elbizonytalanítják
a vádlókat. A jézusi mondással egyetemben - „Az vesse rá az első követ,
aki közületek bűn nélkül van!” - elegendőek ahhoz, hogy apránként
mindenki csöndben, leszegett fejjel elsomfordáljon. A vád elbukik a
vádlókkal együtt, s végül csak az irgalom, maga Jézus marad a
helyszínen: „Én sem ítéllek el. Menj, de többé ne vétkezzél!”
Milyen érdekes és elgondolkodtató: csak egyetlen egy ember bír
megmaradni végig Jézus mellett, mégpedig a házasságtörő asszony. Az
igazak, a vének, a bölcsek nem bírják elviselni közelségét,
eloldalognak. A bűntől terhelt, az élete törékenységét és
kiszolgáltatottságát drámaian átélt asszony azonban ott marad. Mert ő
egészen mást lát a földre írva, mint az írástudók és a farizeusok.
Számukra Jézus írása az igazság ítéletét hirdeti - az asszony számára
az irgalomét. Aki pedig az igazságot irgalom nélkül akarja, a Törvény
megtartását emberi tekintet és megbocsátás nélkül kívánja, az nem
maradhat meg ott, ahol a végső igazsággal kell szembesülni. A teljes,
végső Igazság, hogyha nem lenne egyszersmind irgalmas is,
elviselhetetlen lenne az ember számára.
Ezt nagyon meg kell értenünk. Legfőképpen azért, mert a zsidók végül
nem kövezték meg ezt az asszonyt - de talán a mai keresztények
megköveznék. Hányszor halljuk megdöbbenve a gyóntatószékben: nekem
nincsen bűnöm! Íme, már itt is van a kéz, amely a házasságtörő asszonyt
először lesújtó követ rávetheti. Hányszor halljuk a magabiztos
keresztény vélekedéseket, amelyek végül átcsapnak az ellentétes
véleményen lévők szidásába, pocskondiázásába úgy a nyilvánosság, mint a
személyes kapcsolatok szintjén. Íme, a második követ dobó kéz. Hányan
és hányan érzik kirekesztettnek magukat a keresztény közösségből, mert
az úgymond keresztények, erkölcsi törvényeikre hivatkozva elítélni el
tudják a vétkest, de segíteni és fölemelni már nem. Íme, a harmadik
követ dobó kéz. Hányszor és hányszor intünk, tanítunk, ítélünk meg
másokat, közben mindvégig azt a magabiztos tudatot dédelgetve
magunkban, hogy mi Krisztustól megkaptuk az igazság örök elixírét,
tehát nekünk ehhez jogunk van. Íme, a negyedik gyilkos kőhajításra
emelkedő kéz. Ki tudja, még hány kéz lendülhet napjaink keresztény
közösségében, hogy megkövezzen embereket, akik bűnösek, akik más
véleményen vannak, akik elestek, akik valamilyen okból tévelyegnek.
Aki elfelejti, hogy az igazságot nem lehet irgalom nélkül hirdetni, az
magát Krisztust felejtette el. Aki pedig Krisztust elfelejti, az végül
magát az Igazságot is elfelejti. Ekkor nem marad más, mint hagyomány,
megszokás, szabály és törvény. A kereszténység új írástudói és
farizeusai. Kérjük Isten erejét és kegyelmét az alázathoz, az
irgalmasság testi és lelki cselekedeteinek gyakorlásához, hogy inkább
legyünk bűnös, az élet megmenekülését Krisztusnál megtaláló gyarló
emberek, mint magabiztos írástudók és farizeusok, akik végül nem tudnak
megmaradni Jézus mellett.
|
|
|