|
Dr. Török Csaba: Le kell terítenünk magunkat Isten elé virágvasárnap!
|
A
körmenet lezajlása is kicsit más volt eredetileg. A latin processio szó
– előrenyomulás, felvonulás, előremenetel, az angolban most is eszerint
alkalmazzák ezt a kifejezést – ezt jól leírja: a közösség találkozott
valahol a templomon kívül, a pap pedig megáldotta a barkákat, és azután
együtt vonultak menetben a mise helyszínére. A mai szertartáskönyvben
benne van, hogy a virágvasárnapi szentmisét a templomon kívül kell
elkezdeni. Egy teljes értékű ünneplés valahogy visszaadná a jeruzsálemi
történéseket. S ahogy a választott nép elérkezik a vándorlás után az
ígéret földjére, úgy érkezünk el mi is a bűnbánat földi zarándokútja
által a mennyei boldogságba – a körmenet pedig épp ezt a
„zarándokjelleget” kell, hogy visszaadja. Ami a két tematikát, a
bevonulást és a passiót egybefűzi, az a hozsanna szó. Ezt kiáltva
kérjük az Istentől, hogy mentsen meg minket, és aztán a keresztre
feszítés eseménye mutatja meg, hogy ez hogyan is történik meg. Én
mint ember hogyan viszonyuljak ehhez? Az első és legfontosabb, hogy
megtalálni csak azt lehet, aki ráébred, hogy el van veszve. Megmenteni
csak azt lehet, aki tényleg átérzi, hogy segítségre szorul.
Megszabadítani csak azt lehet, aki érzi, hogy valamilyen rabságban van.
Tehát ahhoz, hogy én oda tudjak állni a hozsannázó tömegbe, ahhoz az
kell, hogy valami módon meg tudjam fogalmazni, hogy az életemben hol
van szükségem az Isten segítségére. Amikor nagyon magabiztosak vagyunk,
amikor nagyon úgy érezzük, hogy kezünkben tartjuk életünk dolgait,
akkor felmerül a kérdés: mit tud velünk kezdeni az Isten? Az első
kérdés tehát az, hogy miként gondolom, van-e szükségem a megváltásra,
vagy nincs. Minden ember életében megvan az a pont, ahol átérezheti a
megváltás valódi szükségességét. A második az, hogy az az ember, aki
segítséget kér, abban meg kell, hogy szülessen egyfajta alázat. Ezt a
nép azzal fejezte ki a bevonuláskor, hogy leterítette a ruháit Krisztus
elé. Én képes vagyok-e erre az alázatra? Sokan úgy fogják fel, hogy ez
a gyöngeség beismerése lenne, mondván, „ne kényszerítsen engem semmire
sem az Isten, egész életemben azért küzdök, hogy erősnek látszódjam,
sikeres legyek, önmagamat kiteljesítsem”. De hát a virágvasárnap arról
is szól, hogy leterítem magam az Isten elé. Kicsit talán úgy is
mondhatnám, hogy büszkén, egyenes, túlontúl magabiztos gerinccel nagyon
nehéz megállni Krisztus előtt. Vele szemben alázatosnak kell lennem. A
katolikus hit szempontjából nagyon fontos, hogy az egyház nem egyfajta
„lelki mazochizmust” vár el. A bűn témája nem arra való, hogy riogassuk
vele az embereket, a pokol meg arra, hogy lelkipásztori sikereket
érjünk el. Nem a rettegésből jut az Isten elé az ember, hanem a
szeretet által. Jézus maga is idézi az ószövetségi zsoltárt, „Mit
adhatna az ember cserébe a saját lelkéért?”. Vagyis: mit adhatok az
életemért cserébe? Nem én alkottam magam, és nem is én fogom eldönteni,
hogy mikor és miként érjen véget. Nem én döntök arról sem, hogy az élet
milyen lehetőségekkel ajándékoz meg, és milyenekkel nem. Nem tudom
önmagamat beteljesíteni, és nem tudom önmagamat kiváltani. Külső
segítség kell! A bűnbánat pedig nem másról szól, mint hogy elfogadom
Istentől ezt a külső segítséget. Beismerem azt, aki vagyok. Sokszor
csak úgy „fogadunk el” segítséget, ha az megfelel a mi
játékszabályainknak. Virágvasárnap nem egy önmagában értelmezhető
dolog, hanem egy kapu, amin keresztül Jézus belép a nagyhétbe –
reálisan is, és jelképesen is. Alkalmas arra, hogy kimunkálja bennünk
az Istenhez fordulás lelkületét, és bevezessen a szent három napba. A
virágvasárnap nem ad választ saját magára, a történetnek folytatódnia
kell.
|
|
|