|
Dr. Török Csaba: Le kell terítenünk magunkat Isten elé virágvasárnap!
|
„Bújj,
bújj, zöld ág, zöld levelecske / Nyitva van az aranykapu, csak bújjatok
rajta!” – szól az ismert gyermekdal, és egyáltalán nem csak úgy, bele a
vakvilágba. Az ének a keresztény kultúrkörben „kivirágzott”
virágvasárnap ünnepéhez kapcsolódva szökkent szárba, és egy bizonyos
kapun most – mint Jézus a jeruzsálemin – mi is átbújhatunk, csak
akarnunk kell. A Jézus kereszthalála előtti utolsó napokról tudjuk,
hogy mi történik; ezen a vasárnapon tényszerűen bevonul Jeruzsálembe,
négy evangéliumi leírásban is olvasható. A virágvasárnap
megünneplésének különleges szokásai a bibliai hagyományon kívül a
jeruzsálemi egyház liturgiájából formálódtak. Bibliai elem mindenképpen
az útvonal – Betániából az Olajfák hegyén keresztül a lefelé vezető
országúton a Kedron patak völgye felé, és aztán be azon a kapun, amit
Aranykapunak hív a későbbi hagyomány. Bibliai adat az is, hogy Jézus
szamárháton érkezett, és az is, hogy a jelen lévők ünnepléssel fogadják
őt. Ennek a hangsúlyai a különböző leírásokban eltérőek, de amit mind
Máté, Márk, Lukács és János evangélista is leír, hogy e szavakkal
fogadják: „Hozsanna Dávid fiának” – ennek emlékét őrzi a 118. zsoltár
is. A „hozsanna” szó jelentése: „ments meg”, „szabadíts meg”, mégpedig
a lehető legkonkrétabban, „ments meg most, bajban vagyok”. A
zsoltár egyértelművé teszi, hogy Jézus bevonulásának hátterében „a
messiás király” érkezésének gondolata állt – az viszont, hogy messiás
alatt mit, kit értett a nép, már nem ilyen egyértelmű. A Jézus korabeli
messiásmodellek közül az egyik a Dávid házából származó király
modellje. Ilyen értelemben pedig a római leigázás, az idegen elnyomás
alól várták a felszabadulást és az ország helyreállítását. Azonban két
elemmel bővül ez a modell Jézus jeruzsálemi bevonulásakor: az egyik a
szamárháton való érkezés. Szemben azzal, amit néhány iskolai
hittankönyvben írnak, ez az állat az Ószövetségben sem számított
éppenséggel fejedelminek, sokkal inkább az volt a ló és a harci szekér.
De Jézus szamáron jött, beteljesítve Zakariás jövendölésének 9.
fejezetét, ami a teljes szövegösszefüggésben arról szól, hogy aki
lóháton jön, az háborút hirdet, aki azonban szamáron, az alázatos, és
békét hoz a városnak. Ez már egyfajta belső feszültség a
virágvasárnapban, hiszen a nép hozsannázik a szabadító királynak, Jézus
pedig a zakariási ígéretet teljesíti be: alázatosan, békével érkezik. A
másik elem – ami sajnos ki szokott maradni a virágvasárnap a
templomokban felolvasott evangéliumokból –, hogy Jézus nem céltalanul
érkezett a városba, hanem a jeruzsálemi templom volt a célja, azt
akarta megtisztítani, ott tanítani és betegeket gyógyítani. Ezzel
egy papi messiáskép rajzolódik ki, Jézus helyreállítja a „kultuszt”.
Egyszerre van tehát jelen az alázatosan szolgáló, a királyi és a papi
messiás. Érdekes, hogy ezek közül Jézus a királyi messiásmodellt mindig
kellő távolságtartással kezeli, nem mondja ki soha magáról, hogy ő a
messiás-király, és nem is engedi magát megkoronázni. Ennek az az oka,
hogy semmilyen formában nem akart azonosulni a politikai felhanggal.
Azonban például, amikor hitvallásában Péter apostol őt messiásnak
hirdette, azt jóváhagyta.
|
|
|