|
Dr. Török Csaba: Húsvét 3. vasárnapja
|
Húsvét
harmadik vasárnapjának evangéliumában különös történés áll szemeink
előtt. Csodálatos halfogást élnek át a tanítványok. Ám ez mintha
visszhangja lenne egy évekkel ezelőtti eseménynek. Akkor szintén a
genezáreti tó partján állt meg Jézus, s ugyanígy Simon Péternek s az ő
vezetésével halászóknak kiáltotta oda: „Evezz a mélyre, és vessétek ki a hálótokat halfogásra.”
(vö. Lk 5,1-11) A körülmények szintén hasonlóak voltak: egy hosszú
éjszaka reggele, amikor a több órás éjszakai fáradozás semmilyen
hasznot nem hozott. A két találkozás nem hasonlíthat csak véletlenül
ilyen kísértetiesen egymásra. Az első alkalommal lett Simonból
emberhalász, a második alkalommal pedig a feltámadott Urat ismerik fel
tanítványok. Mi a kapocs e két momentum, e két evangéliumi történés
között?
Az alapséma – emberi fáradozás, hasztalanság, kimerültség, egy idegen
hang szózata és útmutatása, csodás halfogás, felismerés – tökéletesen
egyezik. A helyszín és a napszak is. Nem véletlen, hogy Simon Péter
azonnal felismeri: „Az Úr az!”
Ezekben a pillanatokban ő saját meghívásának pillanatait éli át újra.
Jézus nem öncélú játékot űz ezzel, nem csak nosztalgikus módon
emlékezik. Az első csodás halfogás után kiválasztotta Pétert
apostolnak; a második csodás halfogás után kerül sor a háromszori
szeretet-vallomásra és a főhatalom átadására. A két halfogás tehát
párhuzamban áll, s az emberi gyöngeség és az isteni erősség kettős
tapasztalatában ruházza fel a kiválasztott személyt az Istentől kapott
küldetéssel. Mondhatni ez az eseménysor egy újfajta meghívás-történet
modellt állít a szemeink elé.
Azonban a második csodás halfogás már túlnő az elsőn. Ennek legfőbb oka
az időközben eltelt idő, amely alkalmat adott Péternek a csodálatos
vallomásra – „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia”
– és a háromszori tagadásra is. Az első meghívás utáni egzisztenciális
dráma, amely Péterben lejátszódott, szükségessé teszi ezt a második
találkozást a meghívó Úrral. Mindaz a lelkesedés, elköteleződés, amely
a heves és lángoló szívű Pétert jellemezte, szertefoszlott a kereszt, a
szenvedés és a halál árnyékában. Az evangéliumok igen visszafogottak a
feltámadás hajnalának jeruzsálemi eseményei kapcsán. Amikor János
leírja, miként találták meg Péterrel az üres sírt, csak önmagáról
mondja ki, hogy eljutott a húsvéti hitre: „Akkor
bement a másik tanítvány is, aki először ért a sírhoz [azaz János].
Látta mindezt és hitt [egyes számban mondja magáról János]. Addig
ugyanis még nem értették meg, hogy Jézusnak fel kellett támadnia a
halálból.” (Jn 20,8-9) A megértés kapcsán János többes számban
szól magáról és Péterről, a hit kapcsán azonban csakis egyes számban,
önmagáról. Tudjuk azonban, hogy Krisztus ezen a reggelen megjelent
magának Péternek is, hisz a Jeruzsálembe visszatérő emmauszi
tanítványoknak ezt újságolják el a többiek: „Valóban feltámadt az Úr, és megjelent Simonnak.” (Lk 24,34)
Mi játszódhatott le hát ekkor Péter szívében? Megérti a húsvéti
üzenetet, mégsem írja róla János, hogy hitt? Találkozik a feltámadott
Jézussal, de mégis valami miatt szükségessé válik egy második meghívás
is számára?
Mindannyian megérthetjük az utat, amelyet bejár Szent Péter, s amelyről
csodálatosan tudósít a halfogás evangéliumi szakasza. Az a keresztényi
alaptapasztalat fogalmazódik itt meg, amelyet mi is ezerszer átélünk:
nem elég egyszer, először megtérni; szüntelenül meg kell térnünk. A
keresztség szentsége, amely a Krisztushoz való megtérés szentsége, az
első megtérés pillanata, sokszor önmagában még erőtlen az életünkben;
szükségünk van a második megtérésre. Assisi Szent Ferenc, Loyolai Szent
Ignác, Avilai Nagy Szent Teréz és még sok más szent példája mutatja ezt.
Az első találkozás Krisztussal, a csodálatos pillanat, amikor
megérezzük Istentől való megszólítottságunkat, mindannyiunknak
bizonnyal ott él a szíve a mélyén. Azonban az élet, a lángolás
elapadása, a félelmek, a bűnök, a széthúzások, a hűtlenségek megannyi
módon terhelik meg, feledtetik el velünk az első pillanatnak, az első
szeretetnek ezt a varázsát. Lelkünk mélyén az élet szennye, terhe
rakódik le, egyre vastagabban, egyre sötétebben. Ekkor válik
szükségessé a második megtérés, a ránk kövesedett unottság,
formalizmus, külsődlegesség, érzéketlenség, hidegség, közöny, a bűnös
lét ránk aszott ruháinak az a szétrobbanása, amelyet a feltámadott Úr
megjelenése vált ki Péterben. A vízbe ugrik ruhástul, s igyekszik a
part felé – a megtisztulás útját járja be. A második meghívás,
találkozás pillanatában emberi képtelenségei és gyöngeségei
felemelkednek, a csodás halfogás új gazdagság jele.
Ez Húsvét belső tapasztalata, a második találkozás pillanata, amikor
újra elevenné válik szívünkben az első szeretet, amikor újraéljük az
első találkozás varázslatos pillanatát, amikor visszaemlékezünk újra s
még elevenebben az első megtérés kegyelmére. Isten magával ragadó
alázata és kedvessége mutatkozik meg itt. Engedi újraélnünk az első
pillanatot, s ami még megrendítőbb: a bűn, a tagadás után még többet,
még nagyobbat bíz ránk, miként Péterre is. Először emberhalász lett,
másodszor övé lesz a főhatalom.
Azért lehet ez így, mert a megbántott szeretet felismerése, a hozzá
való visszatérés, a bánat könnyei még mélyebben gyökereztetnek meg
minket Istenben. Húsvét az új élet, Isten újra ajándékozó, bizalommal
teli szeretetének ünnepe, amikor megértjük: minden bukásunk után
felkelhetünk, s egyre inkább megnyílhatunk az Úr szeretete előtt. Ezért
tanítja Szent Ambrus: „az Egyháznak pedig van vize is, könnye is, keresztvize és bűnbánati könnyei”, amelyek – tesszük hozzá mi – Húsvétkor az öröm könnyeivé válnak.
|
|
|