A
Jézus negyven napos pusztai magányát leíró evangéliumi szakasz megadja
az előttünk álló hetek, a nagyböjt alaphangját. A Márktól vett
szakasz közvetlen folytatása a Jordánban való megkeresztelkedés
elbeszélésének. Hogy a két esemény - Jézus megkeresztelkedése és a
negyven napos böjt - szorosan összetartoznak, mintegy egymásból
következnek, azt az evangélista azzal nyomatékosítja, hogy a
tizenkettedik versben a "nyomban" szócskát alkalmazza, amely sajnos az
olvasmányos könyvből kimarad. A Lélek megkeresztelkedésekor, az Atya
szózatától kísérve leszállt Jézusra és nyomban kivitte őt a pusztába.
Az eredeti szöveg még ennél is nyomatékosabb - a Lélek szó szerint
fordítva "kidobta, kivetette" Jézust a pusztába. Ebben a szóban benne
foglaltatik a Szentlélek hallatlan és ellenállhatatlan ereje, amelyet
Pünkösdkor is szemlélhettünk. Akkor a gyáva apostolok a Lélek hatására
szinte kitörnek az önmaguk védelmére felépített falak közül - most
pedig a Lélekkel fölkent Messiás "kivettetik" a pusztába. Ez kettős
jel: egyfelől jelenti, hogy a Lélek nem csak leszállt, de rajta is
maradt, rajta is nyugodott onnantól kezdve, másfelől pedig jelzi Isten
erejét, akaratát, amelynek beteljesítésére Krisztus érkezett.
Nem véletlen, hogy ebben a különös pillanatban szinte rögvest felbukkan
a sátán. A Lélek Jézuson nyugszik, kiviszi őt a pusztába - és a kísértő
is rögtön ott terem. Ha a megkeresztelkedés Jézus nyilvános működésének
kezdetét jelenti, akkor ez a negyven napos pusztai magány egyszersmind
a harcteret vázolja fel, ahol a csata Isten Lelke és a gonosz lélek
között zajlik.
Márk sajátos módon hangsúlyozza, hogy Jézus "vadállatokkal volt együtt,
és angyalok szolgáltak neki." A görög szó, amelyet vadállattal
fordítunk, nem csak egyszerűen a háziállat ellentétét jelenti, hanem az
olyan vadállatot, amely halált képes hozni, akár bestiális ereje, akár
mérge révén. A Jelenések könyvének tizenharmadik fejezete ugyanezt a
szót használja az Antikrisztus megjelölésére - ez a fenevad úgy néz ki,
mint a Bárány, azaz Krisztus, de úgy beszél, mint a sárkány, vagyis a
sátán, s ezért megtéveszti az embereket.
Nem véletlen tehát, hogy ez a márki mondat messze mélyebb jelentéssel
rendelkezik, mint egyfajta "nomád idill", ahol az ember együtt lakik a
vadon élő állatokkal. Ez a mondat hatalmas belső feszültségről
árulkodik, amely csak még inkább hangsúlyozza a Jézus megkísértésben
már fölsejlő, a végletekig menő küzdelem drámaiságát.
Beda Venerabilis nagyon érdekesen értelmezi ezt a mondatot. Így ír:
"Vadállatok között tartózkodik mint ember, de angyalok szolgálnak neki
mint Istennek." Jézus kettős természete, Istenemberi volta mutatkozik
meg itt, ahol a vadállatok között lakozás az emberi oldalt jelenti,
mégpedig több szempontból:
- ez a jelképe az emberben meglévő anyagiasságnak, testiségnek, érzékiségnek, egyfajta bestialitásnak;
- ez a jelképe az ember szüntelen megkísértettségének, ahol a
kísértések mind-mind magukban rejtik a bűn mérgét, amely végül megöli
az embert;
- ez a jelképe a Megváltó és a sátán végső nagy összecsapásának, amelynek a tétje élet vagy halál.
Hogy mennyire túlnő az egyszerű emberi böjtön ez a momentum, amelyet
Márk - szemben más evangélistákkal - eléggé szűkszavúan, a három
konkrét kísértés leírása nélkül állít elénk, azt bizonyítja, hogy
rögtön ebből a pusztai tapasztalatból, élményből sarjad ki a krisztusi
igehirdetés magva: "Betelt az idő, közel van az Isten országa. Térjetek
meg, és higgyetek az evangéliumban!" (Mk 1,15). Jézus értünk kész volt
felvállalni a vadállatok, vagyis a testiség, anyagiság gyarlóságai, a
kísértések és bűnök közötti életet - erre azzal felelhetünk, ha mi
készek vagyunk arra a létmódra, amelyet az angyalok jelenítenek meg:
vagyis az értelem és akarat teljes elköteleződésére Isten mellett,
amely elköteleződés nem más, mint maga a szeretet.
Így Jézus megkísértésének márki leírása igen értékes tanítást ad nekünk
nagyböjt kezdetén. Pilinszky írja Kísértés című kétsorosában:
"Zuhanás, miben szállni kell sebesség és égtájak nélkül."
A puszta az égtájnélküliség, a földre szállt semmi helye. Tájékozódási
pontok, városok, utak nélkül. Ebben zuhan értünk, velünk Krisztus. A
kérdés csak az, hogy hozzá hasonlatosan mi megtaláljuk-e a kiutat,
amelynek végén az evangéliumi kijelentés áll: "közel az Isten országa"?
Ez csak akkor lehetséges, ha a vadállatok közül az angyalok közé
lépünk, ha megtaláljuk az égtájakat és irányokat, hogy már ne sebesség
nélkül zuhanjunk, hanem irányba állva Isten felé haladjunk, még ha csak
lassan is.
Ezt szolgálja a böjt, a bánat, az önmegtagadás, a megtérés megannyi
lelki és testi jele - elszakadunk általuk a pusztán anyagitól, és
képessé válunk arra, hogy elköteleződjünk. Kilépve a pusztán anyagi,
bestiális létből, felemelve tekintetünket az égre, meglelhetjük az
égtájakat, s ezáltal irányt szabhatunk lépteinknek - Isten országa felé.