|
Teilhard de
Chardin: Gondolatok a boldogságról
|
Mint ahogy az élettelen Anyag Világában minden test az egyetemes
gravitációs törvényeknek engedelmeskedik, ugyanúgy az élő Anyag
Világában is minden szerves létező, még a legalacsonyabb rendű is,
abban az irányban tájékozódik és mozog, amely legtöbb jólétet hoz
számára.
Tehát a boldogságról beszélni: az előadó legkönnyebb feladatának
kellene lennie. Hiszen, ha élő szól élőkhöz, ugye biztosra veheti: nem
kell őket meggyőznie, mert már „beavatottakhoz” beszél. Igazában
viszont sokkal kényesebbnek és bonyolultabbnak bizonyul az a feladat,
amelyre ma itt vállalkozom.
Kétségtelen, hogy akárcsak minden más élőlény, az Ember is valóban
boldog akar lenni. Csakhogy benne ez az alapvető igény már bonyolult és
új formát ölt. Mert hát az Ember nemcsak a többinél érzékenyebb és
fürgébb élőlény. „Emberré válása” révén ő már gondolkodó és bíráló
létező. Nos hát, a reflexiónak ez az adottsága két félelmetes erejű
tulajdonságot hoz a világba: annak meglátását, ami lehetséges és annak
előre látását, ami eljövendő. Olyan két képesség ez, amelynek
megjelenése elég volt, hogy máris zavart és sokfelé szóródást hozzon az
Életnek mindaddig oly összefüggő és annyira kristálytiszta
növekedésébe. A lehetségesnek és a jövőnek meglátása: ez a két képesség
fonódik össze, hogy kimeríthetetlenné tegye és minden irányban
megnövelje félelmünket, – de reményeinket is... Ott, ahol az állat nem
ütközik nehézségbe, hogy tévedhetetlenül haladjon előre a felé, ami
kielégíti, az Ember minden lépésekor és minden irányban problémát lát,
amelyre – amióta csak Ember – szüntelenül – és eredménytelenül –
igyekszik végleges és egyetemes megoldást találni.
„De vita beata”: elmélkedjünk a boldog életről – amint már a Régiek is
mondták. Mi is a boldogság?
|
|
|