Február 24-én ünnepeljük Mátyás apostolt. Nem sokat tudunk róla, ő az, akit az áruló Júdás helyére választottak apostolnak:
"Ezekben a
napokban a testvérek körében - mintegy százhúszan lehettek együtt -
Péter szólásra emelkedett: "Testvérek, férfiak! Be kellett teljesednie
az Írásnak, amelyet a Szentlélek Dávid szájával Júdásról, azok
vezetőjéről jövendölt, akik elfogták Jézust. Közénk számított, a mi
szolgálatunk jutott neki is részül. Gonoszsága bérén telket szerzett
magának, amikor pedig lezuhant, kettérepedt és kifordultak a belei.
Erről Jeruzsálem minden lakója tudomást szerzett, úgyhogy azt a telket
az ő nevükön Hakeldamának, azaz vérmezőnek nevezték el. Benne van
ugyanis a zsoltárok könyvében: Lakóhelyük váljék sivataggá, ne lakja
senki sátrukat. És: Tisztségét kapja meg más. Kell tehát, hogy azok
közül, akik mindig velünk tartottak, amikor a mi Urunk, Jézus közöttünk
járt-kelt, kezdve János keresztségétől egészen mennybevétele napjáig,
valaki velünk együtt tanúskodjék feltámadásáról." Kijelöltek hát
kettőt, Józsefet, akit Barszabbásznak vagy más néven Jusztusznak is
hívtak, és Mátyást. Majd imádkoztak: "Uram, ki belelátsz mindenkinek a
szívébe, mutasd meg, e kettő közül kire esik választásod, hogy átvegye
az apostoli szolgálatban azt a helyet, amelyet Júdás hűtlenül
elhagyott, hogy az őt megillető helyre jusson." Ezután sorsot vetettek.
A sors Mátyásra esett, így a tizenegy apostolhoz sorolták." (ApCsel 1,
15-26)
Az
Úr tanítványai közé tartozott,
követte Jézust "János keresztségétől fogva egészen mennybevétele
napjáig". A történész Cesareai Euzebiusz szerint egyike volt az Úr
hetven tanítványának. Az apostolok szétszéledése után a hagyomány
szerint
Etiópiában hirdette az evangéliumot. Alexandriai Kelemen őrizte meg egy
mondását: "Gyöngítsd önmegtagadással testedet, hogy a lélek a
Megfeszítettnek szolgálhasson." Mátyás további sorsa ismeretlen
előttünk. Az apokrif András és Mátyás cselekedetei állítása szerint a
missziós területek elosztása alkalmával "az emberevők országa" jutott
neki. Ott Mátyást megvakították, s börtönbe vetették, de Isten
visszaadta látását és András csodálatos módon kiszabadította.
Haláláról se tudunk semmi biztosat: az
egyik változat szerint keresztre feszítették, a másik szerint
istenkáromlásért megkövezték, majd szekercével lefejezték.
Ereklyéit Ilona császárné a IV. században Trierbe vitette. Még ma is
tiszteletben részesítik ott a Szent Mátyás apátság bazilikájában. A
tizenkettedik apostol, Mátyás sírja őrzésének dicsőségét azonban
magának igényli a római Santa Maria Maggiore-bazilika és a padovai
Santa Giustina is. Rómában a XI. századtól február 24-én ünnepelték
Mátyást, mert a Jeromos-féle martirológium ezen a napon emlékezik meg
róla. Mivel ez a böjti időbe esik, 1969-ben áttették ünnepét május
14-re. Német nyelvterületen és hazánkban is február 24-én emlékeznek meg róla.
Ő az ácsok és mészárosok védőszentje. A nép képzelete Mátyás ünnepe és
a közelgő tavasz között kapcsolatot teremtett: az apostol szekercéje
töri meg a tél hatalmát. Az ő nevéhez fűződik az a tréfás hiedelem is,
hogyha nem indul meg a jégzajlás, akkor Mátyás még pár hétig éleztetni
akarja a jégtörő csákányát.
|