Erre a figyelmeztetésre nagy szükségünk van, mert történelmünk során
mindig jelentkezett egy olyan kísérlet, amely erőszakkal próbálta kitépni emberi
életünkből a "romlás virágait".
Még a különböző vallások és egyházunk is beleesett ideig-óráig abba a
hibába, hogy máglyákkal próbálta elégetni a tévely konkolyát. A vallási
türelmetlenség komoly károkat okozott, mert aki az erőszak fegyveréhez
nyúl, az valójában nem hisz az igazság és szeretet győzelmében. A
kereszténynek küzdenie kell ugyan minen testi-lelki nyomorúság ellen,
de semmiképpen sem az erőszak fegyverével. Történelmünk során mindig
kudarcot vallottak az úgynevezett komisszárok. Csupán külső kényszerrel
nem lehet kitépni a konkolyt egyéni és társadalmi életünkből.
Megpróbálták ezt a római birodalomban, az inkvizíció korszakában, a
fasiszta és kommunista diktatúrában, vajmi kevés eredménnyel.
Jézus azonban a belső megtérést hangsúlyozza, azt a lelki harcot, amely
során kivívjuk az önmagunk feletti győzelmet. Mindez az emberi
természet helyes értékeléséből következik. Pascal igaz szavai szerint
"az ember se nem angyal, se nem vadállat. Tragédiája abban rejlik, hogy
miközben angyalként szeretne viselkedni, vadállatként cselekszik." A
XX. század véres háborúi, a koncentrációs táborok, a gázkamrák, a
népírtások fájdalmas bizonyítékai ennek a megállapításnak.
Helytelen lenne azonban úgy értelmeznünk Jézus
példabeszédét, hogy le kell mondanunk minden küzdelemről, ami a
világban jelentkező gonoszság erői ellen irányul. Igaz, hogy a
példabeszédben jelentkező konkoly nem változik át aranyos kalásszá, de
egsézen más a helyzet az ember esetében. Jézusunk sokat fáradozott földi életében
annak érdekében, hogy a konkoly-embereket kalász-emberekké változtassa.
Szerette a bűnösöket és örömét lelte abban, ha szentekké változtathatja
őket. Az általa hirdetett evangélium, a felénk áradó isteni szeretet
olyan átváltoztató erő, amely számos esetben kieszközli ezt a lelki
átváltozást. Isten azért is türelmes, hogy lehetőséget adjon erre az
életvitelünket megváltoztató megtérésre.
|