Bemutatkozás Ügyintézés Miserend Hirdetések
FRISS HÍREK, LELKI ÉLET, PROGRAMOK
 KÖZÖSSÉGEK
 GONDOLATOK, IMÁK, ELMÉLKEDÉSEK
 SZENT KERESZTI ÜZENETEK
 ADOMÁNYOK - ADÓ 1%
 URNATEMETŐ
Budapest Külső-Ferencvárosi Szent Kereszt Plébánia
Pesti-Déli Espereskerület
1091 Budapest, Üllői út 145.
Telefon: (06 1) 378-03-56
Fax: (06 1) 378-03-56
E-mail: info@szentkeresztplebania.hu

   SZENT KERESZTI ÜZENETEK

2014. HÚSVÉT

A húsvéti széder

2014. április 5-én a római Zenit újságban Nicola Rosetti teológus elmélkedik a héber családi ünnep, a húsvéti széder, és az Eukarisztia alapításának kapcsolatáról, melyet Béla atya fordított.

János evangéliumában olvassuk, hogy Isten Igéje testté lett. Ebből következik, hogy az isteni természet valamilyen módon magára vette az emberi lét összes koordinátáját: a teret, az időt, a nyelvet, a kultúrát. És Jézus csakugyan mintegy 2000 évvel ezelőtt, amikor Augusztus császár uralkodott, Betlehemben született, a héber nép kebelén. Mindez nyilvánvalóan befolyásolta személyiségét, amennyire a környezete bárki más életére is hatással lehet. Jogosan állíthatjuk tehát, hogy gondolatait és cselekedeteit teljesen átitatták ennek a népnek kulturális kategóriái.
Ha figyelmesek vagyunk, Jézus héber társadalmi és kulturális hátterét az evangélium minden lapján felfedezhetjük, és ez, anélkül, hogy valamiféle műveltségi gyakorlat lenne, lehetővé teszi számunkra a Megtestesülés titkába való mélyebb behatolást és Jézus alakjának és üzenetének teljesebb megértését.
Most Jézus életének egy alapvető eseményénél, az Eukarisztia alapításánál szeretnénk megállni azért, hogy azt az ő héber kultúrája fényében olvassuk. Jézus az Eukarisztiát a felszabadulás kontextusában alapította. Hiszen azon az éjszakán, amelyen elárulták, ő, mint minden rendes izraelita, tanítványaival az egyiptomi rabszolgaságból való megmenekülés emlékét ünnepelte. Ez az emlékezés meghatározott ételek elfogyasztásával történt, és történik mind a mai napig a hébereknél, amelyek egy különleges vacsora, az ún. „húsvéti széder” (=rend) során külön jelentéssel bírnak.
Az asztalon a következő ételeket találjuk: kovásztalan kenyér, 4 kehely bor, zeller, amit vízbe mártanak, keserű saláta, charoszetmártás és bárány.
Kezdjük a kovásztalan kenyérrel. Élesztő nélküli kenyérről van szó. A Kivonulás könyve elmondja, hogy a zsidók éjszaka menekültek, sietve mentek és nem volt idejük a kenyér megkelesztésére. Így történt, hogy csak lisztből, vízből és sóból álló lepényt készítettek.
A boros kehelyből 4 van, és mindegyik pontos jelentést hordoz: az elsővel felszentelik húsvét ünnepét, a másodikkal arra emlékeznek, hogyan szabadította ki Isten a zsidókat Egyiptomból, a harmadikkal a bárányra emlékeznek, akit azért áldoztak fel, hogy a héberek házait megjelöljék a halál angyala számára, a negyedikkel hálát adnak Istennek, amiért a föld összes népei közül Izrael népét kiválasztotta.
Egy szál zellerlevelet vízbe mártanak, és az asztalra hulló cseppek emlékeztetnek az Egyiptomban hullatott könnyekre.
Hasonló szomorú jelentése van a keserű salátának: emlékeztet annak az időnek keserűségére, amikor a zsidók rabszolgák voltak.
A charoszetmártás, amely mogyoróból, aszalt fügéből, narancsból és mézből készül, emlékeztet a téglák készítéséhez használt összegyúrt anyagra.
A bárány (amit manapság sok zsidó közösség csirkével helyettesít, de Rómában nem) arra emlékeztet, amit a zsidók leöltek házaik megjelölése céljából a halál angyalának. Ennek az állatnak a feláldozása tette lehetővé a zsidóknak a megmenekülést.
Miután áttekintettük, milyen ételeket fogyasztanak a húsvéti vacsora során, lássuk, hogyan zajlik a húsvéti széder, figyelmünket főleg a szertartás azon részeire irányítva, amelyek az evangélium elbeszélésében is szerepelnek.
A családfő iszik az első kehelyből, és ezzel megkezdi az ünnepet. Aztán kezet mosnak. Mindenki magának, mert a szabadságnak ezen ünnepén senki nem kell, hogy a másik szolgája legyen. Itt jelenik meg Jézus első közbelépése, mely megtöri a hagyományt. Hiszen Jézus, ahogy azt János evangéliuma elmondja nekünk, vett egy mosdótálat és egy kendőt maga elé kötve elkezdte mosni a tanítványai lábát. El tudjuk képzelni az apostolok teljes elképedését és csodálkozását Jézus ezen tettét látván, amely a zsidó vallás számára ennyire különleges pillanatban történt. Jézus világosan és visszavonhatatlanul, különösen egy héber olvasó számára, tanítványainak szolgájává teszi magát.
Aztán a zellert vízbe mártják és a lehulló cseppek emlékeztetnek az Egyiptomban ontott könnyekre. A három kovásztalan kenyérből készült lepény közül veszik a középsőt, és kettétörik. Aztán isznak a második kehelyből és elmondják, hogyan szabadította meg Isten a zsidó népet az egyiptomiak fogságából. Újra kezet mosnak.
Majd a családfő veszi a kovásztalan kenyeret, megtöri, és szétosztja a résztvevők között. A vacsora ezen pontján mondta Jézus ezeket a szavakat: „ez az én testem”. Az a kenyér, mely már a szabadság és a felszabadulás pozitív jelentését hordozta még inkább megerősödik ebben a jelentésében azáltal, hogy annak testévé lesz, aki megszabadít a bűntől és a haláltól.
Ezután bemártják a charoszetszószba. Ezen a ponton leplezte le Jézus az árulót. János elbeszélését követjük. Jézus azt mondta a vacsora közben, hogy valaki el fogja árulni őt, és ezzel megfagyott a hangulat a tanítványok között. Péter így kérte meg Jánost, aki Jézus közelében ült, hogy kérdezze meg ki az áruló. János így is tett Jézus keblére hajolva. A mester azt mondta Jánosnak, hogy az az áruló, akinek a (charoszetszószba) bemártott falatot adja.
Ezen „előételek” után következik a valódi vacsora, amikor a bárányt eszik annak emlékéül, akit feláldoztak a zsidók üdvösségéért. Miután megették a tűzön sütött húst, megisszák a harmadik kelyhet, a megváltás kelyhét. Ezen a ponton mondta Jézus: „Ez az én vérem”. Ennek lecsapódása megtalálható az átváltoztatás szavaiban, amikor a pap azt mondja: „A vacsora után (vagyis miután a bárányt elfogyasztották) ugyanígy kezébe vette a kelyhet is, …”.
Aztán koccintanak a negyedik kehellyel, amelyikkel megköszönik Istennek a zsidó nép kiválasztását a föld összes népei közül, és a vacsora egy himnusz éneklésével zárul. Erről az imáról beszélnek az evangéliumok, amikor azt mondják „Ezután elimádkozták a hálaadó zsoltárt, és kimentek az Olajfák hegyére” (vö. Mk 14,26).
Van egy ötödik kehely is, amit Illés prófétának tartanak fenn, aki a zsidók között mind a mai napig élő hagyomány szerint a Messiás eljövetele előtt kell érkezzen. Jézus valószínűleg erre a kehelyre utal, amikor az Olajfák hegyén így imádkozik: „Atyám, távoztasd el tőlem ezt a kelyhet”. 
Béla atya

 

BEMUTATKOZÁS | ÜGYINTÉZÉS | HITOKTATÁSHIRDETÉSEK
Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! SZENT KERESZT PLÉBÁNIA