Bemutatkozás Ügyintézés Miserend Hirdetések
 URNATEMETŐ
Budapest Külső-Ferencvárosi Szent Kereszt Plébánia
Pesti-Déli Espereskerület
1091 Budapest, Üllői út 145.
Telefon: (06 1) 378-03-56
Fax: (06 1) 378-03-56
E-mail: info@szentkeresztplebania.hu

SZENT KERESZTI ÜZENETEK

2013. JÚNIUS

Olvasói levél: Zarándoklat Rómába a Hit Évében

Édesanyámnak (a szerkesztő) szinte napra a 75. születésnapján indult a zarándokút Rómába. Bár többször is hallotta a hirdetést, mégsem jelentkezett. Próbáltam rábeszélni, hogy menjen el, de Ő sokáig ellenállt. Félt a távolságtól, félt, hogy már túl idős egy ilyen nagy úthoz, nem szerette volna, hogy rá kelljen mindig várni, de végül addig „rágtam a fülét”, míg elment. Nagyon fáradtan, de boldogan, élményekkel tele érkezett haza, s barátnőjével, akinek elmesélte az egész utazást, elhatározták, hogy megírják az élménybeszámolt. A végén még Béla atya is besegített, hogy pontosak legyenek a nevek, helyszínek, majd az egészet eljutatták az újsághoz, hogy mindenki átélje azokat az élményeket, amit kint átéltek . Fogadják szeretettel soraikat!

Nagy örömmel értesültek a plébánia hívei, hogy kedves atyáink jóvoltából népes csoport indulhat zarándoklatra az ”örök városba”, a Katolikus Egyház központjába, hisz II. Theodosius császár óta a katolikus hit itt lett államvallássá. Itt van a székhelye Szent Péter utódjainak, és számtalan templom hirdeti az Úr dicsőségét.
Béla, István és József atyával, 44 zarándokkal és két sofőrrel gurult ki a busz az autóútra, a készülődés fáradságát arcukon viselő felebarátainkkal 2013. május 13-án az első úticél felé Szlovénián át Padovába. Micsoda lehetőség, annak a városnak a levegőjét szívni, ahol a híres Padovai Egyetemen tanult Báthori Miklós az egykori váci püspök, de ott tanított a világhírű tudós Galileo Galilei is! Ezen gondolatokon elmélázva morzsoltuk el batyus reggelinket, majd a buzgó zarándokok az atyák vezetésével elimádkozták a reggeli zsolozsmát is. A mély álomba szenderülők ezután a busszal ringattatták magukat, hogy mosolyogva ébredjenek a lenyűgöző szlovén és olasz hegycsúcsok látványára. Kicsit megpihentünk, mozogtunk, egy csésze illatos kávéval oldottuk a hosszú üldögélés fáradtságát. Délután 6 órára értünk a városba, és foglaltuk el a központban elhelyezkedő szállásunkat, majd megnéztük a várost és alaposabban a Szent Antal Bazilikát, mely közvetlenül a portugál származású szent halála után, 1232 és 1307 között épült, benne láthatóan gyönyörű vonzerejével a Szent Antal kápolnával. Jaj, de hányszor imádkoztunk a többszörösen csodatévő szenthez segítségért, gondoltuk, amikor megtekintettük sírját. Isten áldottja volt e ferences szent, aki Szent Ferenccel is találkozott élete folyamán.
A második napon reggeli után továbbindultunk Rómába kis megszakítással, hogy Orvietot is láthassuk. A hosszú úton az Appennineket és a mesteri alagutakat csodáltuk. A különös város egy meredek falú dombon áll, ahová drótkötélvasúton és buszon lehet feljutni. A dombtetőn egy fantasztikus gótikus katedrális látványa tárult elénk. Jó állapotban vannak a külső homlokzat domborművei és a belső térben a Fra Angelico által festett freskók is. Aki nemcsak a Vatikán pápai kápolnájának festője volt, de itt is páratlant alkotott. Az este már Rómában talált bennünket szállásunkon a Villa Angeliben. A szálloda kápolnájában szentmisét hallgattunk a vacsora előtt. Atyáink koncelebráltak. Hat gyerekútitársunk ministrált.
Szálláshelyünk nem volt messze a Szent Péter tértől, így szerdán reggeli után gyalog indultunk a Bazilikához, hogy részt vehessünk az általános kihallgatáson, és pápai áldásban részesülhessünk. Döbbenetes volt a hatalmas tömeg, ami a téren tolongott. Egy gombostűt sem lehetett leejteni. 10 órakor megélénkült a tér, mert elindult a pápamobil. Öröm és taps fogadta a Szentatyát. Sokan csak a kivetítőn nézhették a tömegben az audienciát. Délután Béla atyával a Vatikáni Rádióban voltunk, és személyesen megismerkedtünk Vertse Mártával és Somogyi Viktóriával, akiknek hangját már régen ismerjük a magyar nyelvű adásokból. Amíg Béla atyával felvételt készítettek, mi az emeleti erkélyről a szemben lévő Angyalvárat, a Teverét és a hidakat nézegettük. Később a pompás Lateráni Bazilikát és a Szent Lépcsőt kerestük fel. Meghatottak bennünket a bibliai képek és az ábrázolt történetek.
A negyedik napot szentmisével kezdtük a szomszédos Villa Fatima kápolnájában. Délelőtt a Priscilla katakombát láttuk, ahol vezetőnk elmagyarázta a több mint ezer éves temetkezési hely nevezetességeit, és vezetett minket az összesen 13 km hosszú tufába vájt labirintusban. Sok vértanú és hét pápa sírja mellett itt található a szakértők szerint legrégebbi Máriát ábrázoló fennmaradt falfestmény a harmadik századból. Délután a Szent Péter Bazilika várt bennünket, ahol mindenki egyéni tempója szerint szemlélődhetett és imádkozhatott. A kupolához sajnos már nem juthattunk fel, mert éppen előttünk zárták be. Hagytunk látnivalókat legközebbre is!
Az ötödik nap már a búcsúé és a csomagolásé volt. Lassan gördültünk ki Rómából, vagy csak úgy éreztük, mert még maradtunk volna? Az Appenninek lenyűgöző hegyeit átszelve érkeztünk az Adria partján lévő Porto San Giorgioba, ahol egy modern építésü templomban Federico atya és a korábbi plébános fogadott minket. A kör alakú, demizsonnak becézett épület, a II. Vatikáni Zsinat éveiben épült, főoltárképén Jézus feltámadása látható. Don Enrico, a már nyugdíjas 88 éves egykori plébános atya büszkélkedett a magáénak érzett plébániájával, és ismertette a templom történetét, melyet Béla atyánk fordított számunkra. Nagyon megható szentmisét éltünk itt át. Az átváltoztatás nem a hagyományos ostyával történt, hanem frissen sütött lángos formájú kovásztalan kenyérrel, melyet annyi darabra tört el az atya, ahányan áldozásra jelentkeztek. A bort kehelybe töltötték, és a hívők is két szín alatt áldoztak. Bőséges és változatos ebédünket e plébánián költhettük el a plébános atya meghívására. Délutánunk a Neokatekumenális Út modern, de tájba illő központjának megtekintésével telt el, ahol Boldog II. János Pál pápa is járt 1988-ban, és ahonnan missziós családokat küldött a világ számos pontjára. Utolsó állomásunk volt Loreto. Gyönyörű természeti környezetben áll a Bazilika, mely híres olasz kegyhely, mert benne látható Szűz Mária názáreti kicsiny háza, melyet 1294-ben hoztak át ide hajóval. A Bazilika e házikó köré épült. Művészettörténetileg a legértékesebb ékessége a 16. századi bronzkapu. A megnézés után gyorsan elfoglaltuk helyeinket a buszban, hiszen Padováig még hosszú út várt ránk.
Másnap, a hatodik napon, búcsút vettünk a gyönyörűséges olaszországi látványoktól, és Isten kegyelmével eltelt lélekkel, emlékeinket, élményeinket lélekben hordozva, rendezgetve gurultunk haza. Gondolatban hálát mondtunk a lélekerősítő, hitünket szilárdító csodás utazásért, atyáink áldott és gondos úttervezéséért, az imák vezetéséért és fáradhatatlan sofőrjeinkért, akik vigyázták épségünket. Istennek legyen hála, hogy ezt a gazdag, szép utat megérhettük testvéri szeretetben.

B.É és Cs.A.

BEMUTATKOZÁS | ÜGYINTÉZÉS | HITOKTATÁSHIRDETÉSEK
Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! SZENT KERESZT PLÉBÁNIA