Bemutatkozás Ügyintézés Miserend Hirdetések
FRISS HÍREK, LELKI ÉLET, PROGRAMOK
 KÖZÖSSÉGEK
 GONDOLATOK, IMÁK, ELMÉLKEDÉSEK
 SZENT KERESZTI ÜZENETEK
 ADOMÁNYOK - ADÓ 1%
 URNATEMETŐ
Budapest Külső-Ferencvárosi Szent Kereszt Plébánia
Pesti-Déli Espereskerület
1091 Budapest, Üllői út 145.
Telefon: (06 1) 378-03-56
Fax: (06 1) 378-03-56
E-mail: info@szentkeresztplebania.hu

Nagyböjti gondolatok 2016 - március 9.

Hogy alakult ki a rózsafüzér?

A Miatyánk imádkozását az evangéliumok tanúsága szerint maga Jézus tanította meg a tanítványainak (Lk 11,2-4). Ezért lett a kereszténység legfontosabb, csoportalkotó és azonosságteremtő, állandó szövegű alapimája, amelynek használata már az őskeresztény egyházban is általános volt. Egyéni kegyességi gyakorlatként való ismétlése a IV. századtól ismert. Az ősegyház imarendje ezidőben templomi imaórákkal is bővült, önkéntes imádkozók szervezésében. Ekkor alakult ki a kórusban, felváltva végzett zsoltározás, a 150 zsoltár közösségben való imádkozása.
A rózsafüzér eredete a IX. századi Írországba vezethető vissza. Abban az időben a 150 zsoltárt tartalmazó Zsoltárok könyve nagyon fontos imakönyv volt a szerzetesek körében. A szerzetesek és a papi klérus tagjai is, órákon keresztül recitálták vagy kántálták ezeket a zsoltárokat (ez fontos szerepet játszott a zsolozsma kialakulásában is). A kolostor környékén élő emberek csodálták és tisztelték ezt az állhatatos imádkozási szokást, de mivel sem olvasni nem tudtak, sem megjegyezni a hosszú zsoltárokat, így bánatukra, ők nem gyakorolhatták ezt az imaformát.
Egy ír szerzetes indítványozta a kolostor környékén élő embereknek, hogy imádkozhatnának a 150 zsoltár helyett 150 Miatyánkot, s hogy számolni tudják az imákat, tegyenek egy erszénybe 150 kavicsot. Ezt az imamódszert már Remete Szent Pál is alkalmazta (419-ben). Később egy kötélre kötöttek 150 vagy 50 (a 150 egyharmadát) csomót, és ezt használták a számolásra. Végül egy kis zsinór terjedt el, melyre 50 darab kisebb fadarabot kötöttek rá.
Damiáni Szent Péter említést tesz arról, hogy ehhez az imaformához elkezdték hozzáadni az Angyali üdvözletet (Lk 1,28). Nemsokára az Angyali üdvözlet átveszi az 50 Miatyánk helyét, illetve a két imádságot egyesítették. Az Ave Maria leglelkesebb támogatója a ciszterci rendet alapító Clairvaux-i Szent Bernát (1090-1153) volt. Legendája szerint 50 Üdvözlégy elimádkozása után úgy érezte, hogy ajkán 50, koszorúvá fonódó rózsa nyílt ki, melyet tisztelete jeléül a Szűzanya fejére helyezett.
Néhány középkori teológus a 150 zsoltárt Jézus Krisztus életének, halálának és feltámadásának elfátyolozott titkainak tartotta. Összeállították ennek megfelelően "A mi Urunk és Üdvözítőnk, Jézus Krisztus zsoltároskönyvé"-t. Ez 150, Jézus tiszteletére szóló dicséretet tartalmazott. Nemsokára Máriának is állítottak össze egy ilyen zsoltárkönyvet, de 150 dicséret helyett 50 dicséretet számoltak. Ezt a százötvenes változatot a 150 zsoltárra emlékezve Mária zsoltároskönyvének (Psalterium Beatae Mariae Virginis), az ötvenes változatot rosarium-nak nevezték, vagyis Mária rózsakoronájának. A titkokat latinul clausulának nevezték, mert ezek zárták le az Üdvözlégy imáját.
1213-ban, az albiak elleni harcban megjelent a Szűzanya Szent Domonkosnak (1170-1221), és mint új és hathatós fegyvert ajánlotta neki a rózsafüzért és kérte, hogy az Üdvözlégyet imádkozzák 150-szer a Miatyánk helyett. Domonkos "feléleszti és elterjeszti" rendjében és a rendhez közelállók között a rózsafüzért. Ezért a domonkosokkal van összekapcsolva a rózsafüzér terjesztése. Ezt Alanus de Rupe, egy domonkos szerzetes a XV. században említi először. Akkoriban tehát a rózsafüzér 150 Üdvözlégyből állt, de az Üdvözlégynek csak az első, szentírási részét mondták.
A XIII. század első felében egy ciszterci szerzetes, Stephanus de Sallay állított először párhuzamba egy Mária tizenöt öröméről készült elmélkedési sort az Ave Mariák sorozatos mondásával. Az azonos szerkezetű elmélkedéseket háromszor öt csoportba állította és imádságokkal választotta el. Az elmélkedésekben a bevezetőt követte Mária örömének megnevezése és a Máriához szóló imádság, a befejezésben az Üdvözlégy köszöntő szavai álltak Jézus nevének elhangzásáig.
Kalkari Henrik (1328-1408) karthausi szerzetes a XIV. század végén azt ajánlotta, hogy a könnyebb érthetőség kedvéért mindenki által ismert imával, a Miatyánkkal válasszanak el egymástól 10 Üdvözlégyet. A legenda szerint egy másik szerzetes, a karthausi Aeger magától a Boldogságos Szűztől egy jelenésben tanulta meg, hogy tíz Üdvözlégy után kell egy Miatyánkot mondania és erre a híveket is tanítania kell.
IV. Orbán pápa 1261-ben hozzáadta „Jézus” nevét, és ez alkalmat adott a XV. században a Rajna völgyi karthauzi szerzeteseknek, hogy minden egyes Üdvözlégyhez hozzáadjanak egy titkot Jézus életéből, amin aztán elmélkedni, szemlélődni tudtak. Többnyire csak 50 Üdvözlégyet mondtak, és így 50 titkot soroltak fel; de vannak olyan listák is, amelyek 150 titkot tartalmaznak. Mindez a XV. század elején (1409–1415) történhetett a Rajna völgyi karthauzi kolostorokban, mint pl. Trier, Mainz, Köln, Strassburg. Úgy tűnik, hogy a titkoknak első ilyen sorozata a karthauzi Esseni Adolf műve, akit élénken befolyásolt a kornak Devotio modernája, valamint a tanítványáé, Porosz Domonkosé, aki valószínűleg több ilyen sorozatnak a szerzője.
1400-1500 között a 150 Üdvözlégyhez tartozó gondolatokat fametszeteken is ábrázolták. Ez azonban a képek nagy száma miatt a gyakorlatban nem vált be. Így a képes rózsafüzér megrövidült, és egy kép - Jézus életének, halálának és feltámadásának valamelyik titka - egy Miatyánk alá tartozott, ahogy ma is tartozik.
Valamivel később Alanus de Rupe - másnéven Alain de la Roche -, domonkos szerzetes az észak-franciaországi Douais városában 1470-ben megalapította a "Fraternitas psalterii"-t, azaz a "Mária Zsoltároskönyvének Társulata"-t, amely nagyban hozzájárult ennek az ájtatosságnak az elterjedéséhez. A tagok kötelezték magukat, hogy hetente hátom nap 15 Miatyánkot és 150 Üdvözlégyet mondanak. Alanus de Rupe útmutatása szerint 1475 Kisasszony napján Jakob Sprenger domonkos perjel Kölnben hozta létre a következő társulatot, amely hat év múlva már százezer tagot számlált. Ezt követték a lisszaboni, ulmi és frankfurti fíliák, amelyek működését és a domonkosok lelki irányítását IV. Sixtus pápa 1479-ben hagyta jóvá.
Az üdvözlégy második része (Asszonyunk, Szűz Mária...) csak később lett része az imádságnak V. Szent Piusz pápa szorgalmazására, aki maga is domonkos volt, és aki hivatalosan jóváhagyta a rózsafüzért (1568), és terjesztette annak imádkozását. Ő vezette be az ünnepet „Győzedelmes Nagyasszonyunk” tiszteletére 1572. október 7-én, mivel 1571-ben ezen a napon szenvedett vereséget a török hajóhad Lepantónál a rózsafüzér-imahadjárat eredményeként. Az ünnep nevét XIII. Gergely pápa 1573-ban megváltoztatta a „Rózsafüzér Királynője” címére.
A Dicsőség és az Apostoli hitvallás, valamint az 5 tizedet megelőző 3 Üdvözlégy az isteni erényekkel kapcsolatban, a tridenti zsinat után, a XVI. században került hozzá. A rózsafüzér titkainak számát is lecsökkentették 15-re, vagyis minden tizednek egyetlen titka van. A karthauzi szerzetesek a rózsafüzérrel követték az őskeresztény pusztai remeték szokását, akik egy-egy zsoltárt együtt elmondtak, majd csendben térdelve vagy leborulva azon hosszasan elmélkedtek, és a végén az elöljáró összefoglalta az egyéni imákat a „zsoltárkollektával”. A karthauziak elmondták az Üdvözlégy első részét közösen, Jézus nevéhez hozzáfűzték a megfelelő titkot, és azon hosszasan egyénileg elmélkedtek, vagy inkább szemlélődtek.
1700 körül Montfort Szent Lajos megírja azt a leggyakoribb titok-csoportot, amelyet ma is használunk.

 

BEMUTATKOZÁS | ÜGYINTÉZÉS | HITOKTATÁSHIRDETÉSEK
Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! SZENT KERESZT PLÉBÁNIA