Hosszú
évek óta minden év januárjának harmadik hetében tartják az ökomenikus
imanyolcadot a keresztények egységéért. Újságunk hagyományosan teret
enged egy másik felekezet gondolatainak. Idén református testvéreink
dunaföldvári nyugalmazott lelkészének írását közöljük, Kérem, fogadják
szeretettel Simon István cikkét, melyet az Irgalmasság Szent Éve
alkalmából írt. Utána pedig, hála Ruppert atyának, Luther Márton
versével emlékezünk az ökomenikus imahétre.
Az irgalmasság évében eszünkbe juthat Ágnes asszony, aki a
patakban a ruhát mossa, mossa, és a visszatérő fohász: „irgalom atyja,
ne hagyj el!" Érdemes ízlelgetni, újra meg újra kimondani ezt a ma már
kevéssé közkeletű kifejezést: irgalom. A görög eleiémoszünéből
származik az alamizsna szavunk, mely adakozást, adományt jelent. Aki
irgalmas, az időnként ad, adakozik a rászorulók, a szegények részére.
Különösen karácsony táján történik ilyen „alamizsnálkodás", vagyis
adakozás. Ilyenkor egy kicsit divatba jön a jótékonykodás, az
irgalmasság, mondván: jót tenni jó. Semmiképp se becsüljük le ezt
a nagylelkűséget, de jó, ha tudjuk, hogy az igazi irgalmasság
elsősorban nem materiális, hanem spirituális jelenség. Aki igazán
irgalmas, az nem a vagyonából, hanem önmagából ad, ajándékoz valamit
a másiknak, méghozzá azt, amire annak szüksége van, és ami
valójában az övé. Ugyanis létünk egy darabja a másik embernél van
elrejtve. Minden Demoszthenésznél szebben beszél a tett, a mi
esetünkben a Biblia. Íme néhány bibliai példa az irgalmasságról.
Amikor Jézus elhívja Mátét, a vámszedőt, és egy asztalhoz ülnek, akkor
megbecsüli őt - közösséget vállal vele, s ezzel visszaadja neki az
önbecsülését. Ahelyett, hogy ítélkezne fölötte és a társai fölött,
mozgósítja a benne lévő jó erőket, ezt mondván: „Irgalmasságot akarok,
nem áldozatot, mert a betegeknek van szükségük orvosra, nem az
egészségeseknek."
A bethesdai beteg még az irgalmasság házában se talál irgalmat, olyan
embert, aki beemelné őt a tóba, hogy meggyógyuljon. „Nincs emberem"
mondja Jézusnak, aki így szól hozzá: „Kelj föl, vedd az ágyadat és
járj!" Mit ad Jézus ennek a harmincnyolc éve betegen sínylődő embernek?
Semmit és mindent, mert a bizalmával tünteti ki, így önbizalmat,
bátorságot és hitet ad neki. Elhiteti vele, hogy igenis van embere,
hogy ő maga az az ember, aki segíthet magán. (Segíts magadon, és az
Isten is megsegít.) Nem Jézus emeli föl ezt az embert, de segít neki
talpra állni és járni, azaz meggyógyulni.
Az irgalmas szamaritánus kicsit másképp, mégis hasonlóan cselekszik,
amikor olajat és bort önt annak az embernek a sebeire, majd bekötözi
azokat. Mert az irgalom gyógyít, tehát ír, gyógyír a testnek és a
léleknek egyaránt. Később a szamaritánus két dénárt is ad a fogadósnak,
hogy viselje gondját a felebarátjának. Az irgalomban ugyanis mindig van
valami tékozló nagylelkűség, vagy nagylelkű tékozlás, miként Jézus
kereszthalálában.
A tékozló fiú apja ugyancsak irgalmas, mondhatni tékozló szeretettel
várta haza elvesztett fiát. Amikor közeledni látta, elébe futott,
nyakába borult, és megcsókolta őt. Aztán a legszebb ruhával, gyűrűvel
és saruval ajándékozta meg, vagyis ismét a fiává fogadta, fiúi
méltóságát visszaadta. Igazából nem tett mást, mint önmagával
ajándékozta meg elveszett fiát, aki eltékozolta magát. Mert az
irgalom nem csupán megbocsájtás, de annál mérhetetlenül több. A tékozló
fiú apjában, az Irgalom Atyja, Jézus Istene jelenik meg valójában. Az
irgalom és irgalmasság Istene, akinek kimondhatatlan nagylelkűsége
Jézus szavaiban és tetteiben testesült meg. Az irgalmasságban Isten
Önmagával és önmagunkkal ajándékoz meg minket. „Ajándékozz meg minket
csekélyke önmagunkkal" – kéri József Attila. Azzal az emberrel, aki a
lélek által képes fölülmúlni, birtokba venni önmagát, maga mögött
hagyva a kishitűségét és a félelmeit, vagyis „fölkelni és járni." „Elég
néked az én kegyelmem, mert az én erőm erőtlenség által végeztetik el”
– hangzik a válasz Pál apostol könyörgésére. Az irgalmasság nyitott
ajtó, terített asztal, megvetett ágy, vagyis belépő az Isten országába,
ahol erőt, bátorságot és reménységet kapunk, igazi önmagunkkal
megajándékoztatunk. Kálmán Béla, a neves edző elhíresült mondása:
„You can do it” azt jelenti, képes vagy rá, meg tudod csinálni. Az
irgalmas Isten is ezt üzeni nekünk, hogy képesek vagyunk arra,
hogy Hozzá és önmagunkhoz méltóan éljük az életünket. Ezt az ajándékot,
az ő irgalmas szeretetét adhatjuk tovább egymásnak, hogy boldoguljunk,
mert boldogok az irgalmasok.
„ A mennyek országában csak kacat, afféle isteni lom,
a földön éltető, gyógyító erő, úgy hívják irgalom.”
Szeretettel Simon István