Az irgalmasság szentéve
Az
élet felülírta terveinket. A mostani számunkban szerettük volna
befejezni a Szentatya katekézisét a családról, de módosítanunk kellett,
mert Ferenc pápa a Szent Péter-bazilikában tartott nagyböjti bűnbánati
szertartás során mondott homíliájában az irgalmasság rendkívüli
szentévét hirdette meg, mely ez év december 8-án, a Szeplőtelen
Fogantatás ünnepén veszi kezdetét a Szent Péter-bazilika szent
kapujának megnyitásával, és 2016. november 20-án, Krisztus Király
ünnepén zárul. Most a kihirdetési szertartásán mondott homíliájából
idézünk részletet. A teljes szöveget a www.magyarkurir.hu oldalon
található, ami forrásunkat képzi.
Az evangéliumi szakasz, amelyet hallottunk (vö. Lk 7,36–50) megnyitja
előttünk a remény és a vigasztalás útját. Jólesik érezni magunkon Jézus
együttérző tekintetét, ahogyan azt megérezte a bűnös asszony is a
farizeus házában. Ebben a szakaszban két szó tér vissza hangsúlyosan: a
szeretet és az ítélet.
Itt van a bűnös asszony szeretete, amely megalázkodik az Úr előtt; ám
még előbb itt van Jézus irgalmas szeretete iránta, amely arra ösztönzi
az asszonyt, hogy közeledjen hozzá. Bűnbánó és örömteli könnyeivel
mossa meg a Mester lábát, haja pedig hálával szárítja meg azt. Csókjai
tiszta érzelmének a kifejeződései. A lábra öntött bőséges illatos kenet
pedig azt tanúsítja, mennyire értékes a szemében Jézus. Ennek az
asszonynak minden gesztusa a szeretetről beszél, és kifejezi vágyát,
hogy valamiféle megingathatatlan bizonyosságra tegyen szert az
életében: ez pedig nem más, mint hogy bocsánatot nyert. Ez a
bizonyosság gyönyörű! Jézus pedig megadja neki ezt a bizonyosságot:
elfogadja őt és megmutatja Isten iránta érzett szeretetét. Pont iránta,
egy nyilvános bűnös [utcanő] iránt!
A szeretet és a megbocsátás egy időben teljesül be: Isten sokat bocsát
meg neki, mindent megbocsát neki, mivel „nagyon szeretett” (Lk 7,47);
az asszony pedig imádja Jézust, mivel megérzi, hogy benne irgalom és
nem elítélés lakozik. Érzi, hogy Jézus szeretettel érti meg őt, őt, aki
bűnös. Jézusnak hála, Isten elveszi és hátradobja számos bűnét, nem
emlékezik meg többé azokról (vö. Iz 43,25). Hiszen ez is igaz: amikor
Isten megbocsát, felejt. Hatalmas Isten bocsánata!
A ház ura, Simon, a farizeus, ezzel szemben nem képes megtalálni a
szeretet útját. Mindent kiszámol, mindent megfontol… Állva marad a
formalitás küszöbén. Csúnya dolog a formális szeretet, nem lehet
megérteni. Nem képes megtenni a következő lépést, hogy találkozzon
Jézussal, aki elhozza neki az üdvösséget. Simon arra korlátozta magát,
hogy meghívja egy lakomára Jézust. Ám valójában nem fogadta be őt.
Gondolataiban csak az igazságosság forog, és amikor így tesz, téved. Az
asszony fölötti ítélete eltávolítja őt az igazságtól, és nem teszi
lehetővé a számára még azt sem, hogy megértse: ki is a vendége. Megállt
a felszínnél – a formalitásnál –, és nem volt képes, hogy a szívet
tekintse. Jézus példázatára és kérdésére, hogy vajon melyik szolga
szeretett jobban, helyesen válaszol: „Az, akinek többet engedett el”.
Jézus azonnal felhívja a figyelmét: „Jól feleltél” (Lk 7,43). Simon
csakis akkor marad meg az igazságban, amikor ítéletével a szeretet felé
fordul.
Jézus felhívása mindannyiunkat arra ösztönöz, hogy meglássunk: mekkora
nagylelkűségre képes minden ember. Senkit sem lehet kizárni Isten
irgalmasságából. Mindenki ismeri az utat, hogyan lehet eljutni oda, az
egyház pedig az az otthon, amely mindenkit befogad és senkit sem utasít
vissza. Kapui kitárva maradnak, hogy mindenki, akit megérintett a
kegyelem, megtalálhassa a megbocsátás bizonyosságát. Minél súlyosabb a
bűn, annál nagyobbnak kell lennie a szeretetnek, amelyet az egyház a
megtérő emberek felé mutat. Mekkora szeretettel tekint ránk Jézus!
Mekkora szeretettel gyógyítja meg a mi bűnös szíveinket! Soha nem riad
vissza a mi bűneinktől. Gondoljunk a tékozló fiúra, aki mikor eldönti,
hogy visszatér az atyjához, előre kigondolja, milyen beszédet mond
majd. Ám az atya nem engedi megszólalni, átöleli őt (vö. Lk 15,17–24).
Jézus is így tesz velünk. „Atya, annyi vétkem van…” – „De ő boldog
lesz, ha elmész [gyónni]: hatalmas szeretettel fog átölelni téged! Ne
félj!”
Kedves testvéreim, gyakran elgondolkodtam azon, az egyház hogyan lenne
képes nyilvánvalóbbá tenni a küldetését, az irgalmasságról való
tanúságtételt. Olyan út ez, amely a lelki megtéréssel kezdődik; és be
kell járnunk ezt az utat. Ezért úgy döntöttem, hogy rendkívüli
szentévet hirdetek meg, amelynek középpontjában Isten irgalmassága áll.
Ez az irgalmasság szentéve lesz. Az Úr szavának fényénél akarjuk
megélni ezt: „Legyetek irgalmasok, mint a ti Atyátok” (vö. Lk 6,36). Ez
különösen a gyóntatókra áll! Rengeteg irgalmasság!
Ez a szentév a Szeplőtelen Fogantatás idei ünnepével kezdődik majd, és
2016. november 20-án, Krisztus Király ünnepén zárul, hiszen Krisztus az
Atya irgalmasságának az eleven arca. A szentév megszervezését az Új
Evangelizáció Pápai Tanácsára bízom, hogy úgy tudja majd végigvinni,
mint az egyház úton levésének egy új szakaszát, betöltve a küldetést,
hogy minden emberhez elvigye az irgalmasság evangéliumát.
Meggyőződésem, hogy az egész egyház, amelynek olyan nagy szükséges van
az irgalmasság elnyerésére, hisz bűnösök vagyunk, képes lesz megtalálni
ebben a jubileumi évben az Isten irgalmasságának újrafelfedezése és
gyümölcsözővé tétele fölötti örömet. Mindannyian arra nyertünk
meghívást, hogy ezzel az örömmel nyújtsunk vigaszt korunk minden embere
számára. Ne feledjük: Isten mindent megbocsát, és Isten mindig
megbocsát. Ne fáradjunk bele, hogy bocsánatot kérjünk. Már mostantól
kezdve bízzuk rá ezt az évet az Irgalmasság Anyjára, hogy fordítsa
felénk tekintetét és őrködjön lépteink felett: bűnbánati utunk, nyílt
szívvel bejárt utunk felett egy év során, amelynek célja, hogy
elnyerjük Istentől a búcsút, hogy elnyerjük Istentől az irgalmasságot.
|