Bemutatkozás Ügyintézés Miserend Hirdetések
FRISS HÍREK, LELKI ÉLET, PROGRAMOK
 KÖZÖSSÉGEK
 GONDOLATOK, IMÁK, ELMÉLKEDÉSEK
 SZENT KERESZTI ÜZENETEK
 ADOMÁNYOK - ADÓ 1%
 URNATEMETŐ
Budapest Külső-Ferencvárosi Szent Kereszt Plébánia
Pesti-Déli Espereskerület
1091 Budapest, Üllői út 145.
Telefon: (06 1) 378-03-56
Fax: (06 1) 378-03-56
E-mail: info@szentkeresztplebania.hu

   SZENT KERESZTI ÜZENETEK

2013. FEBRUÁR

A jóság tragédiája

Január közepén kezdődött, és egy hétig tartott a kereszténység egységéért megrendezett ökomenikus imanyolcad. Az egy hét hatására, ahogy Ruppert atya mondta a múlt heti prédikációjában, nem borultak egymás nyakába a baptista, református és katolikus hívők, de az nagyon jó, hogy közösen imádkoztak, és közösen fordultak az Isten felé. Újságunk több éves hagyományát folytatva ilyenkor egy protestáns lelkész gondolatait közli a keresztény egység jegyében. Idén néhai Farkas József, a Budapest, Klauzál Téri Református Gyülekezet alapító lelkészének írását közöljük. Farkas József dr. Gyökössy Endre kortársa, s korának legjelesebb református gondolkozója volt, akit a gyülekezetében és a református körökben csak Jóska bácsinak neveztek, s akiről a halála után az Új Emberben Deme Tamás - Farkas József, egy katolikus református című cikkében - így emlékezett: „Lelkipásztor, aki reformátusként volt egyetemes, az ökumené és a radikális megújulás elkötelezettje. Népszerűségét kitűnő könyvei és rendkívüli emberi figyelmessége alapozta meg. Teológiai beszédei világosak és érthetőek voltak. Tudta, a nyelven múlik a közvetítés minősége. Képes volt távlatosan gondolkodni, nem tisztelte az egyházi merevséget, hirdette, hogy nem a Biblia betűje áll Krisztus fölött, hanem Jézus áll mindennek a középpontjában. Farkas Józsefet kutató, tanító embernek ismertük. Hálát adunk Teremtőjének az általa közvetített szellemiségért - a Szeretet Lelkéért”.  Kérem, fogadják szeretettel az alábbi gondolatokat.

Sokféle módon lehet megfogalmazni azt, hogy milyen örökséget hagyott reánk Jézus. Egyik Változat: Jézus leleplezte a jóság tragédiáját, de ezzel együtt megmutatta a gyógyulás útját is azzal, hogy ajándékul kínálta szeretetét, Lelkét, a Szentlelket. Mit jelent a „jóság tragédiája”? Elakadnak a gondolataink a gonoszság tragédiájánál: „a bűn zsoldja a halál” (Róma 6:23). Ez igaz, de nem a teljes igazság. A bűn nemcsak halálos, de gyönyörűséges is. Örömet, boldogságot, győzelmeket ígér, ezért vétkezünk újra meg újra. A Szentírás ugyan kijózanít: leleplezi azt, hogy a bűn csupán „ideig-óráig” való gyönyörűséget ad (Zsid 11,25), de ezzel senki nem számol, amikor édesgeti a bűn.
A prédikációk rendszerint a bűnöket ostorozzák. Jézus nem ezt tette. Ő sokkal inkább a „jóság” csalárdságait leplezte le. Voltak körülötte nagyon bűnös emberek. Ezeket védelembe vette. És sokan voltak körülötte olyanok, akik az általános társadalmi megítélés szerint „jó emberek” voltak. Ezeknek a szemét próbálta megnyitni Jézus. Ismerjék fel, hogy milyen képmutató és álszent, milyen férges a látszatra annyira mutatós „jóságuk”. Alamizsnát osztogattak, de ügyeltek arra, hogy sokan lássák. Lelkigondozást akartak végezni (kivenni a szálkát a másik szeméből) s nem vették észre, hogy először ők szorulnak lelkigondozásra. Hosszasan imádkoztak, de nem belső kamrában, hanem az emberek szemeláttára. „Ifjúságomtól fogva megtartottam mindezeket, mi fogyatkozás van még bennem?” (Máté 19,20).
Megrendítő, de nagyon igaz ez a tétel: a bűn ideig-óráig gyönyörűséges, de a „jóság” élethossziglan tartó káprázat. Nehéz ezt fölismerni. Jézus munkásságának is csekély eredménye volt. Mi a magyarázata ennek? Az az igazság: aki vétkezik, azt a bűn csapja be, de aki „jó ember”, az önmagát csapja be. Nélkülözi az igazi önismeretet. Maga is elhiszi azt, amit másoknak színészkedik. Mi az a féreg, ami a jóság piros almáját belül rágja? Két betű elég a megnevezésre: ÉN. Ennek követelődzése minden jóságot megfertőz. Szeretlek, de úgy, hogy igazában benned is önmagamat szeretem. Segítek, de jöjjön érte köszönet. Ítélkezem, mert te nem úgy gondolkozol és nem úgy cselekszel, mint én. A gyermekem, a szerelmem, a hitvesem az enyém, és jaj annak, aki el akarja venni tőlem…
A jóság magasiskolája a vallásosság. Jézus itt sem volt megalkuvó. Bizonyára jobban fájt neki a vallásosság köntösébe öltözködő áljóság, álszentség, mint a közönséges álszeretet. (Lásd: Márk 7,9-13!) Azt tekinthetjük „megtért” embernek, aki nemcsak bűneiből, de a „jóságból” is megtért. Akinek volt bátorsága ráeszmélni arra, hogy az erős hite, anyai vagy hitvesi szeretete, diakóniai buzgólkodása mögött mennyi erőlködés és képmutatás rejtőzik.
A gyógyulás útja rendkívül egyszerű: „Élek ugyan, de nem én, hanem Krisztus él bennem.” (Gal. 2,20). Szentlelke által megszületett bennem a Krisztus. Ez úgy kezdődik, hogy „megbocsáttattak a te bűneid” Nemcsak a durva nyilvánvaló bűneid, hanem a „jóság” káprázatában született és szeretetnek nevezett akcióid. Ennél olcsóban nincs keresztyénség! Amiként az ítélet az Isten házában kezdődik (1Péter 4,17), tehát azokon föltehetően „jobb” emberek, mint a „pogányok”, hasznos lenne ,ha az önvizsgálatot a „jóságaink” alaposabb megvizsgálásával kezdenénk és nem a látványos bűneinket siratnánk (nagyrészt ezt is hiúságtól indítva!!)
Kemény beszéd ez? Elviselhetetlenül kemény. De boldog az az ember, akinek van füle, van szíve annak megértéséhez, hogy mennyire igaz ez a kemény beszéd.

 

BEMUTATKOZÁS | ÜGYINTÉZÉS | HITOKTATÁSHIRDETÉSEK
Imádunk téged Krisztus és áldunk téged, mert Szent Kereszted által megváltottad a világot! SZENT KERESZT PLÉBÁNIA