|
SZENT
KERESZTI ÜZENETEK
2013. FEBRUÁR
|
Lelkipásztori Üzenet: Nagyböjt 2013
Kiko Argüello: Jézus megkeresztelkedése
Idén viszonylag
korán, február 13-án kezdődik a szent 40 nap, itt az ideje tehát a
húsvétra való előkészületnek. A fenti ikon, Jézus Krisztus és saját
keresztségünk titkának feltárása által, ebben segít minket.
A kép középső sávjában Jézus, a Jordán vize és a Szentlélek, galamb
alakjában látható: pontosan ezek a mi nagyböjti előkészületünk központi
elemei is. Hasonlóvá válni Krisztushoz a vízből és Szentlélekből való
újjászületés által (vö. Jn 3,5). Jézus (az Ember) szinte meztelenül van
a víz alatt, védelem nélkül, kiszolgáltatottan, mondjuk a halál
állapotában, mégis a Lélektől kap isteni életet. A keresztség eredeti
jelentése elmerülés, bemerítkezés, mely felidézi az üdvtörténet olyan
nagy eseményeit, mint a vízözön (vö. Ter 6,7-8; 1Pét 3,18-22) és a
Vörös-tengeren való átkelés (Kiv 14,16-17; 1Kor 10,1-2). A Lélek
elfogadásához szükséges előfeltétel az önkiüresítés, melynek eszközei
lehetnek a böjt, az imádság és az alamizsna. Jézus Krisztus
„kiüresítette magát, szolgai alakot öltött, és hasonló lett az
emberekhez. „Megalázta magát és engedelmeskedett mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig” (Fil 2,7-8).
A nagyböjt egy alapvető kérdést állít mindannyiunk elé: Ki vagyok én?
Ha elveszik a ruhámat (lakás, pénz, autó, stb.), mi marad belőlem? Ha
kiderül, hogy halálos beteg vagyok, ér még valamit az életem? Ha a
házastársam megcsal, és a barátaim elárulnak, kihez fordulhatok? Valami
hasonló megtisztulást és kiüresedést élhetett át Saul is a damaszkuszi
úton: a magabiztos, talán lovon ülő farizeus leesett a földre, „Úgy vezették be Damaszkuszba, kézen fogva. Három napig nem látott, nem evett és nem ivott” (ApCsel 9,8-9).
A bűnbánatot, a lényegre való összpontosítást fejezi ki a kép bal
oldala. Felül a teveszőrbe öltözött Keresztelő János, aki meggörnyedve
már elkezdte a kisebbedést, és nemsokára életét is adja. Alul a fa a
fejszével János szavát idézi: „Teremjétek
a bűnbánat méltó gyümölcsét!....A fejsze már a fák gyökerén van:
„Kivágnak és tűzre vetnek minden fát, amely nem terem jó gyümölcsöt”
(vö. Mt 3,1-12).
A kép jobb oldalán négy angyal várja a vízből kilépő Jézust, kezükben ruhája. Eszünkbe juthat a pusztában való megkísértés:
„Negyven napig kinn maradt a pusztában, közben megkísértette a sátán.
Vadállatokkal volt együtt, de angyalok szolgáltak neki” (Mk 1,13).
Aki önként megy a halálba, azt angyalok öltöztetik dicsőségbe. „Jézus
jordáni keresztsége előre jelzi és előkészíti ’a halálban’ történő
keresztségét (Lk 12,50; Mk 10,38). Nyilvános élete így két keresztség
közé esik. Ezt akarja kifejezni János evangélista is, amikor elmondja,
hogy Jézus átvert oldalából víz és vér folyt (Jn 19,34-35), és azt
állítja, hogy benső egység van a Lélek, a víz és a vér között (1Jn
5,6-8).” (Biblikus Teológiai Szótár 752.) A Lélekben való új élet
elválaszthatatlanul összekapcsolódik a víz és a vér által jelképezett
születéssel és halállal. „Vagy nem
tudjátok, hogy akik Krisztus Jézusban megkeresztelkedtünk, az ő
halálában keresztelkedtünk meg? … Ne adjátok át tagjaitokat a bűnnek a
gonoszság eszközeként, hanem mint a halálból életre keltek, adjátok
magatokat Isten szolgálatára, tagjaitokat meg az igazság eszközéül
szenteljétek az Istennek” (Róm 6,3.13).
Idén is lesz lehetőség a közösségi húsvéti előkészületre. Hívom a
híveket templomunkba február 13-án vagy 17-én hamvazásra, a Nagyböjt
péntekjein keresztútjárásra, a Nagyhét elején háromnapos
lelkigyakorlatra, melyet Kiss-Maly László, dorogi esperes plébános atya
fog tartani az esti szentmise keretében, Nagycsütörtökön a Szent István
Bazilikába krizmaszentelési misére. „Emlékezz ember, hogy por vagy és porrá leszel!”Béla atya
|
|
|