|
SZENT
KERESZTI ÜZENETEK
2013. LEMONDOTT XVI. BENEDEK PÁPA
|
„Az Úr adománya, az Úr napja nélkül nem tudunk élni.”
Zarándoklat a szentatya látogatására Bécsbe.
2007.
szeptember 8-án szombaton indultunk el hárman Budapestről, hogy részt
vegyünk a szentatya, XVI. Benedek pápa Ausztriába tett látogatásán. A
mariazelli szentmisére és közös imádságra nem értünk oda. Bécsbe
mentünk, ahol Simon Ferenc atyánál szálltunk meg. Az atya igazi erdélyi
vendégszeretettel fogadott és látott el minket. A pápa vasárnap
délelőtt 11-kor mutatta be a szentmisét a város középpontjában
található Stephansdomban, aminek sok magyar vonatkozása van. (Például
magyar mesterek építették és a máriapócsi kegykép másolata is itt van.)
A szentmise prédikációját a szentatya a mai Tunézia területén 304-ben vértanúhalált halt keresztények mondatára építette: „Sine
dominico non possumus! – Az Úr adománya, az Úr napja nélkül nem tudunk
élni! Így válaszoltak, amikor tiltott vasárnapi szentmisén kapták
rajta, és bíró elé állították őket. A dominicum/dominico szónak két
értelme fonódik elválaszthatatlanul össze. Az Úr adománya, amely Ő maga
és amely közelsége a keresztény ember számára elengedhetetlen, valamint
hogy az Isten az időben lép be az emberek életébe és ebben az időben -
ezzel együtt az életünkben - ad egy középpontot, egy belső rendet. Ha
ezt a középpont elveszik, az élet üres lesz, értelmét, méltóságát és
szépségét veszíti el. Ez minket is érint, nekünk is szükségünk van egy
kapcsolatra, amely az életünket hordozza, irányt és tartalmat ad neki”.
A szentatya az aznapi evangéliumról is tanított minket: „Aki nem mond le minden tulajdonáról (vagyonáról) és családi kötelékéről, az nem lehet az én tanítványom.”
Kiemelte hogy ez a mondat akkor különösen a tizenkét tanítványnak szólt
és azoknak, akiket az Úr az apostolok szolgálatára hívott és hív.
Megköszönte ezeket az embereket, majd elmondta hogy „az üzenet magja,
középpontja mindannyiunknak szól. Ezt máshol az Úr így fejezi ki: „Aki
meg akarja menteni az életét, elveszíti azt. Aki azonban elveszíti
énérettem az életét, megtalálja azt. Mit ér az embernek, ha az egész
világot megnyeri is, de a lelke kárt szenved?” Majd így folytatta.
„Csak a
szerető ember találja meg az életet. A szeretet mindig a magunkból való
eltávolodást várja. Önmagunk elvesztése nélkül nincsen élet.” Az „aki elveszíti énérettem”:
nem a semmibe való belezuhanást jelenti. Az önmagunktól való teljes
elrugaszkodás csak akkor lehetséges, ha nem a semmibe, hanem a
Szeretetnek, Istennek szerető kezébe esünk bele. Ez a közepe annak,
amit az Úr ezen a látszólag kemény evangéliumi részen keresztül üzenni
akar. A szavaival a bizonyosságot ajándékozza nekünk, hogy az Ő
szeretetére, az emberré lett Isten szeretetére lehet építeni.” A pápa
azt is mondta, hogy „ a föld minden tudása sem segít nekünk, ha nem
tanulunk meg élni, ha nem tanuljuk meg hogy mi az élet lényege”.
„Sine dominico non possumus! Az Úr nélkül és az Úr napja nélkül az élet nem sikerülhet.”
Ezzel folytatta a szentatya. Elmondta, hogy „a
vasárnap a nyugati ember számára a hétvége, a szabadidő része, és hogy
a szabadidő szép és szükséges dolog a mai rohanó világban. Ha azonban
„a szabadidőnek nincsen egy közepe, amelyből minden más irányultságot
kap, akkor üres idővé válik, amely nem erősít és nem segít fel minket.
A szabadidőnek szüksége van egy középre, amikor azzal találkozunk, aki
az életünk eredete és célja.” „Add meg a léleknek a vasárnapját, add
meg a vasárnapnak a lelkét!” – idézte egyik elődjét a müncheni, freisingi bíborosi székben.
„A vasárnapot
a korai keresztények a hét első napjaként ünnepelték, mint az Úr
napját. Az Úr napját, mert ez volt a feltámadás napja. Később világossá
vált hogy az első nap a teremtés napja is, amikor az Úr azt mondta,
hogy: „Legyen világosság (Ter 1,3)”. „Ezért a vasárnap a hétnek a
teremtésünnepe is – a teremtésért adott hála ünnepe és a felette való
öröm.”
Ezek után, a prédikációja befejező szakaszában a szentatya az Atyához
imádkozott, hogy tekintsen jóságosan a keresztény emberekre és adja meg
nekünk az igazi szabadságot és az örök életet. „Kérve
tudjuk, hogy ezzel a tekintettel már megajándékozott minket. Még
inkább, tudjuk, hogy Isten minket, mint az Ő gyermekeit, örökbe
fogadott, valóban felvett minket a vele való közösségbe. Gyermeknek
lenni annyit jelent, mint szabadnak lenni, örökösnek lenni. Ha ahhoz az
Istenhez tartozunk, aki a hatalom minden hatalom felett áll, akkor
félelemtől mentesek és szabadok vagyunk. Örökösök vagyunk. Az örökség Ő
maga, a szeretete. Igen Urunk, add, hogy ez, mélyen a szívünkbe íródjon
és így eltanuljuk a megváltottak örömét. Ámen”
Ezzel az örömmel a szívünkben még megkaptuk a szentatya áldását (és az áldását még egyszer, amikor elhaladt előttünk).
Schmidt Sebastian
Részese lehettem ennek az ünnepi szentmisének, melyre zarándokok
sokasága jött össze. A dómba csak töredékük fért be, mi is kívül
rekedtünk. Nemcsak a kihangosításnak és vetítésnek köszönhetően, de a
körülöttünk állók fegyelmezett, áhítatos jelenléte miatt is szakrális
erőtérbe kapcsolta a templom környékét a mellékutcákkal együtt.
Már a magyar plébániáról kilépve gyülekeztek fölénk a sötét felhők, a
szertartás alatt pedig szinte végig ömlött az eső. Kedves fiatal
szervezők vidám sárga esőkabátot osztottak, így nem áztunk meg.
Egyszer csak elállt az eső, mesebeli kék ég és bárányfelhők várták a
szentatyát, aki tőlünk 1-2 méterre masírozott el gyalogosan,
bíborpalástban, mosolygósan, korát meghazudtoló fiatalos léptekkel.
Azóta személyes ismerősömnek érzem, és ha hallok róla, ugyanaz a
melegség jár át.
Mészáros Margit
|
|
|