„Mivel
a világ a maga bölcsességével nem ismerte fel Istent isteni
bölcsességében, úgy tetszett Istennek, hogy balgaságnak látszó
igehirdetéssel üdvözítse a hívőket” (1Kor 1,21). Isten tehát
üdvözíteni, megmenteni akarja az embereket, és ehhez használja fel a
keresztet is, mely emberileg nézve balgaság. Emberileg mi is a bal
latorral azt mondjuk: „Nem te vagy a Krisztus? Szabadítsd meg hát
magad, és minket is!” (Lk 23,39). Sőt Péterrel együtt már a szenvedés
gondolatára is felháborodunk: „Isten mentsen, Uram! Ilyesmi nem
történhet veled.” (Mt 16,22). De Isten nem emberi módon gondolkodik. A
kereszt titka kinyilatkoztatás, belépés az Isten világába, ahol más
törvények uralkodnak. Jézus Krisztus megváltó keresztje valami egészen
új dolgot hoz számunkra: van élet a halálban. Ebben a halálban
teljesednek be a próféták jövendölései, és kapnak új értelmet a
zsoltárok szavai. A látszólagos teljes sötétségben mutatkozik meg az
Isten bölcsessége, ragyog fel az emberi értelmet felülmúló világossága.
„Amikor a százados, aki ott állt, látta, hogyan lehelte ki lelkét,
kijelentette: ’Ez az ember valóban az Isten Fia volt” (Mk 15,39).
„Általa
van nektek életetek Krisztus Jézusban, aki Istentől bölcsességünkké,
megigazulásunkká, megszentelődésünkké és megváltásunkká lett. Így
teljesül az Írás: ’Aki dicsekszik, az Úrban dicsekedjék” (1Kor 1,
30-31). A hívők, akik a világ szemében gyengék Jézus Krisztusban valódi
életet kapnak. A keresztség szentsége által részesülünk Krisztus
keresztjéből, vagyis halálából és feltámadásából. Ez az igazi
bölcsesség, a teljes üdvösség vagyis „megigazulás, megszentelődés,
megváltás”, amely fogalmakat Pál részletesen a rómaiakhoz írt levelében
fejti ki.
Béla atya