Pilinszky János: Tűz és szalma
Kik
veszik körül a betlehemi jászolt? Nem a történetit, a valóságosat,
hanem azt, ami a századok során a képzőművészeti alkotásokban
realizálódott? Valamennyien ismerjük őket: az angyalokat és a
csillagot, a barlangot és a barmokat, a pásztorokat és a térdeplő három
királyt. S tudjuk azt is: a valóságban némileg másképp történt. A
képzelet kikerekítette és átalakította a valóságot. De épp ez az
érdekes: hogy mivel övezte körül a képzelet az Evangélium beszámolóját?
Mit és kiket állított a karácsonyéj bölcsője köré? A teljes létet. A
teremtő Isten köré a teljes teremtett valóságot. A csillag: a kozmosz
küldötte, minden csillag nevében. Az angyalok: a láthatatlan erők és
szellemek képviselői. A barlang: a föld, amely szívéig megnyílt az
Újszülött fogadására. (Vele a föld öle van jelen: melegével és minden
terményével.) A barmok: az állatvilág. A szalma (ugyanaz, ami a barmok
párája – lehelete): a növényvilág melengető jelenléte. A pásztorok és a
királyok: az egész emberiség. Ebben a legendás együttesben némán az
is benne van – tudatosan vagy öntudatlanul –, hogy Jézus a
megtestesüléssel közvetve az egész teremtett világot magára öltötte. Az
emberi testtel az egész anyagi világgal való testvéri összefüggést, a
test egyetemes súlyát, az anyagnak egyetemes köntösét, amelyet a
nehézkedés roppant öltései fognak egybe. Az emberiség ezzel nemcsak
tulajdon életét, hanem magát az egész létet is a Kisded vállaira
helyezte. Jászolábrázolásával így vall, erről tanúskodik maga az ember. Ez
tehát az elmúlt századok tanúsága. De mit rakhatunk mi a jászol köré? A
kérdés zavarba ejtő. Mert ha szétnézünk: látjuk, hogy szinte semmit a
korunk jelképei közül. Mégis, azt hiszem, emiatt nincs okunk a
nyugtalanságra. Az előző korszakokban sokkal hosszabb volt egy-egy
tárgy, egy-egy foglalkozás sorsa, szükségszerűen plaszticitása
(szemléletesség) is. Gyermekibb volt a világ, egyszerűbb és képszerűbb,
szemléletesebb. De hiszen nem is ez a lényeges. A döntő: a
szeretet és a hit, a felismerés, mely a létezés egészét a megtestesülés
köré tömörítette, könyörgő és védelmező gesztussal, ahogy az eleven
tenyér óvja a gyertyalángot. És itt már lényegbe vág a kérdés:
vajon életünk, létünk, szívünk és agyunk, érzelmeink és felismeréseink
egészével fogadjuk-e, vesszük-e körül mi is e változatlanul nagy
pillanatot, az isteni szeretet megtestesülését? És meghoztuk-e, itt
van-e a marék szalma mit tudatunk és ismeretlenjeink didergő
fennsíkjáról összehordtunk az Ő melengetésére? Mert nem is lehet Őt
másképp szeretni és másképp befogadni, mint ahogyan azt a régi korok
tették, belehelyezve Őt a kozmosz szívébe. Jézus mindenünkre igényt
tart, és nekünk is mindenünkkel együtt kell hozzáhajolnunk. Marék
szalmánkon csak így kaphat lángra az isteni szeretet tűzvésze.
|