|
Május - a Szűzanya hónapja
|
A keleti és a nyugati egyház egyaránt egy-egy hónapot szentelt és ma is szentel a Boldogságos Szűznek. A keleti egyház ünneplése augusztus hónaphoz,
a Boldogságos Szűz mennybeviteléhez kötődött. Az ünnep előtt tizennégy
napon át böjtöltek, majd utána az ünnepet még tizenöt napig ünnepelték.
A nyugati egyház ünneplésének gyökerei visszanyúlnak az európai országok hagyományaihoz és szokásaihoz.
A május a „virágba borulás” időszaka, amit csodálatos
virágfesztiválokkal tettek ünneppé. A Boldogságos Szűz Isten
legcsodálatosabb teremtménye és legszebb az asszonyok között, méltó
arra, hogy a tisztelet övezze, és szeretettel forduljanak felé. Az
Énekek éneke vőlegényének köszöntése méltó alapja a tiszteletnek: „Kelj föl, kedvesem, gyere szépségem! A föld színén immár virágok nyílnak.” (2,12) Így kapcsolódik egybe a természet és a szeretet.
Először X. Alfonz (+1284), Castiglia királya
kapcsolta össze május hónapját a Boldogságos Szűz Mária személyével,
megkoronázva és énekkel magasztalva. Folyamatosan terjedt a hónaphoz
kapcsolódó Mária-tisztelet. Rómában Néri Szent Fülöp
(+1596) bíztatta fiataljait, hogy ebben a hónapban virágkoszorúkkal
ékesítsék a Madonna képeit, szobrait, zengjenek énekeket a
köszöntésére, és jótettekkel is bizonyítsák ragaszkodásukat. Számos
kiadvány jelent Európa-szerte, hangsúlyozva ennek lelki jelentőségét. A XIX. Században a Szeplőtelen Fogantatás (1854) dogmája nagy lökést adott a Mária-tiszteletnek,
amit a pápák is tanításaikkal, körleveleikkel csak még erősítettek.
Egyre inkább elterjedt és általánossá vált, hogy május hónapban a
Máriát tisztelő hívek összejönnek a litánia elvégzésére, a szerzetesi
és plébániatemplomokban is kiegészítik azzal, hogy a litánia
megszólításait szentbeszédekben értelmezik és magyarázzák. Ez a szokás
hazánkban is általános mind a mai napig.
|
|
|