A
házasság szentségében a házaspár Isten üdvösségre vezető útjára lép.
Kapcsolatuk már nem magánügy, nem is csupán a társadalmi érdekek
diktálta szerződés, hanem Isten és az emberpár szövetsége. Egymás
melletti végleges elköteleződésükre, hűségük ígéretére, önként vállalt
termékenységükre Isten áldását adja, és Egyházán keresztül segít
boldogulni. A szentségi házasságban élő házaspár életével tesz
tanúságot Isten szeretetéről, hirdeti a házasság örömhírét. Így vesznek
részt az Egyház missziós küldetéséből, vezetik Istenhez gyermekeiket,
környezetüket, építik Isten Országát. Ebben a világban élnek és
dolgoznak, a tökéletlen, megváltása után sóvárgó világban, ahol minden
csak részben, kezdetként sikerülhet (vö. Róm 8, 19-21). Ahogy az Egyház
mint Isten népe zarándokúton van, úgy van úton egész életében egymás
felé és mégis együtt a házaspár. Sikerük rajtuk múlik, akaratukon,
képességeiken és erőfeszítéseiken, és a közösség támogatásán, a
társadalmi körülményeken, de főként Isten kegyelmében való bizalmukon.
A társadalmi körülmények nem kedvezőek, a tartós elköteleződéssel
kötött házasság eszménye és az ilyen házasságra épülő család nem áll a
társadalmi célok élén. Korunk társadalmát ugyanis a gyors változások
jellemzik, ezért értéknek, sőt erénynek számít, ha valaki döntéseit
visszavonja, kapcsolatait önkényesen változtatgatja. Ha egy kapcsolat
valamiért már kényelmetlen, az én-központú ember felszámolja, új
kapcsolatot keres, vagy egymaga akar boldogulni, mindent a maga
kényére-kedvére formálva. Ezért is növekszik a kimondottan haszonelvű,
hedonisztikus és felelősségkerülő magatartásformák elfogadottsága.
Elfogadottak ma már a különféle szabados szexuális viselkedésformák is,
sőt, egyre általánosabb ezek törvényi elismerése. Összezavarodtak a
normák és értékek, nincsenek példaértékű viselkedés- és
szemléletminták. Korunk társadalma nem tiszteli az emberi méltóságot és
nem szolgálja a közjót. Az ember került válságba, mert "az önelégült
ember úgy él, mintha Isten nem létezne" (EE 9)
A család nem emberi konstrukció, hanem Isten ajándéka. A házastársak
ajándékok egymásnak, a gyermekek ajándékok a szülőknek, a generációk
ajándékok egymásnak. A keresztény család az életet, az örömöt, a békés
gyarapodást szolgálja, ahol mindenki kölcsönösen felelős a többiekért,
tiszteletben tartja a másik emberi méltóságát. Azok az erőfeszítések
(hűség, megtartóztatás, áldozatvállalás, türelem, stb.), amelyek az
ideál szerinti élet megvalósításához szükségesek, nem valami jóról való
lemondást jelentenek, hanem valami rossznak az elkerülését szolgálják;
ezzel a család érdekét, de egyúttal a közjót is előmozdítják. Az
értékek hierarchiájának élére kell helyeznünk tehát a közjót és az
emberi méltóságot. Nem korlátozódhatunk csupán a gyakorló keresztény
családokra, törődnünk kell az összes családdal, főleg azokkal, akik
nehéz vagy rossz körülmények között élnek. Mindenkinek segítenünk kell
abban, hogy megközelíthesse a család eszményét, melyet a Teremtő
kezdettől fogva akart, s amelyet Krisztus megváltó kegyelme megújított.
|